FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har för mig att jag läst ett inlägg om screen scraping här för länge sen, men kan inte hitta det nu(?)
Vilka regler gäller för att hämta information på det sätt som används till tv-tablåer, sista-minuten resor etc. Är det tillstånd från "leverantören" som gäller, eller plockas det bara ner? Jag är intresserad av att hämta ner en del text från ett par sidor en gång per dygn, egentligen mest för egen räkning men jag kommer att lägga det på en webbsida som även andra kan hitta till... Finns det några färdiga script i ASP/PHP, eller blir det till att skriva något själv? /P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Upphovsrättsbrott kallas det nog för i 99,9% av fallen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om det är upphovsrättsbrott eller inte beror på om det du kopierar betraktas uppnå verkshöjd.
Så får du ju citera utan att det är upphovsrättsbrott. Du måste nog beskriva mer noggrannt vad du vill kopiera för att få ett bra svar. Tv-tablåer och sista miuntern resor tror jag är helt lugnt att kopiera utan tillstånd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vill bara tillägga att frågan inte är det minsta retorisk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har pratat en del med allaannonser .. och jag tror i slutändan att de vann eftersom blocket insåg att de inte skulle kunna vinna mot allaannonser hur de än gjorde. Jag vet att de i princip hade en färdig lösning som skulle använda proxies för att hämta blockets data om de började blocka allaannonsers ipn. Blocket samarbetar väl numera med dem istället..
Med sistaminuten-resor är det ju lite annan historia eftersom där tjänar resebolagen aktivt på att man gör det (jag scrapar själv resor på tex badresor.se). Däremot om ni skulle kopiera från badresor.se skulle jag bli upprörd eftersom jag lagt mycket tid och jobb på att sammanställa den datan med hjälp av kod. Att kopiera från leverantörerna däremot är ok om man gör det med sans och reson enligt dem jag har pratat med (några av dem har ringt upp mig). De är väl rätt glada om man skickar besökare till dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Tackar för svaren.
Grazzy m.fl som hämtar data, ni har alltså inte generellt tagit kontakt med "leverantören" innan? Det låter också som att de flesta skriver sina script själva? Vilken teknik använder ni? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har mycket svårt att förstå varför tablåinformationen inte är gratis från respektive tvbolag. Det ligger ju ändå i deras intresse att få gratisreklam för vad de visar. Nu är det inte så, men det är underligt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Anledningen att tablåinformation inte är gratis är väl att tvbolagen märkt att de kan ta betalt för informationen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Som jag förstår det då det gäller screen scraping så kan du göra det på exakt vad som helst så länge du skickar vidare besökaren till rätta aktören.
T.ex. allaannonser tar annonser ifrån blocket men om man sen klickar på deras annonser på allaannonser.se så kommer man till blocket.se Samma sak blir då med tablåerna, klickar man t.ex. på Scrubs så kommer man till tv3s hemsida, det är exakt samma sak. Gäller även på resorna! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|