FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har kollat en del på tv i helgen och det är massor om valet om ca 1 vecka. Jag har däremot inte riktigt bestämt mig för vilket parti jag sak rösta på och om jag ska rösta överhuvud taget.
Någon som i egenskap av webbutvecklare kollat på vilka partier kan gynna oss för och nackdelare? Det lär ju vara att man kollar vad som gynnar små företagare eftersom jag antar att inget parti går ut med att man vill få mer webbutvecklare ![]() Men hur har ni tänkt, jag vill inte veta vad ni ska rösta på utan vad ni tycker, hört om vilket parti som kan vara bra för webbutvecklare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Nja, piratpartiet är ju alltid vassa på ny teknik. Dem kanske har lite att erbjuda oss webbutvecklare? Inte undersökt så noga, men många av oss tillhör ju datorgenerationen vars intressen PP hävdar att de vill värna om.
I övrigt så är det väl alliansen: Lägre arbetsgivaravgifter, bättre förutsättningar för egna företagare och överhuvudtaget skall det bli lättare för företagen att anställa, om än kortsiktigt. Det är positivt, för min erfarenhet av branschen är att all erfarenhet räknas. Att inte rösta är en skymf mot demokratin, allvarligt. Röstar du inte så bryr du dig inte, och ifall Persson beslutar sig för att avrätta alla oliktänkande ifall han blir omvald (rent hypotetiskt fall, även fast han debatterar som en kommunistisk diktator ibland) så innebär ju det att du tycker det är OK. Radikal liknelse, men varje röst räknas, eller skall göra det i alla fall. Inget parti har uttalat sig direkt om hur de skall höja IT-kompetensen i Sverige, eller minska antalet "ful-företag" som skor sig på brist på kompetens hos de som köper tjänster. IT räknas ju av företagen ofta som ett Akademiskt yrke, när det finns outbildad personal som kan precis lika mycket eller mer i många fall. Det skall vara lönsamt att utbilda sig till, och det skall ge rätt kompetens. Det block som värnar om detta förtjänar min röst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tja alliansen vill ju aveckla spelmonopolet (jag liksom många andra här annonserar idag olagligt för utlänska spelbolag) och sänka skatterna för oss företagare (mer i fickan).
Lite humor dock att man redovisar och skattar korrekt på en olaglig inkomst =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du kan ju alltid rösta på något kommunistiskt parti i så fall. Finns säkert något annat parti som representerar det statsskick som faller dig i smaken. Även om en idealisk demokrati är en total decentralisering av makten som för in demokratin på absolut gräsrotsnivå, så är demokrati fortfarande förbannat mycket bättre än att råka gå över gatan mot röd gubbe och bli avrättad i demonstrativt syfte eller att behöva akta sig för vilka sidor man surfar in på, med risk att bli kastad i fängelse för oliktänkande. Men du kanske har andra statsskick som faller dig i smaken så kanske du kan hitta eller grunda ett parti som representerar plutokrati, anarki, hierokrati eller kanske kleptokrati :P. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Maktskifte gynnar alltid webbutvecklare för då ska en massa saker ändras bara för att märka revir. Sen har skattelättnader etc. i stort sett ingen betydelse i slutändan för det är som med gungor och karuseller - det man förlorar på det ena tar man igen på det andra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Om man sänker skatterna för företagen så kan företagen börja anställa folk som får statliga pengar i form av a-kassa mm. Dessa pengar för sänkt skatt kommer betala sig med råge då för varje person som anställs av ett privatägt företag minskar statens utgifter med 7-9 000 kr i månaden plus att dom får en hel del skatt endå. Tror du inte detta skulle hjälpa upp detta rätt bra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Kommunerna inget undantag utan snarare ganska lika företagen då de har gjort på exakt samma sätt. De pengar som skulle gå till fler jobb inom skola, vård och omsorg har istället gått till att stärka kommunernas likviditet. Inget konstigt i sig men det är en bra fingervisning om hur man resonerar i gemen. Nej, fler jobb får man genom att underlätta och förenkla företagande och konsumtion. Sänkt skatt för företag är ett dåligt recept, prova sänkt moms, justerade punktskatter och enklare skatteregler generellt. För 15 år sedan kunde jag med lätthet sköta bokföring, deklarera och hålla koll på de regler som gällde mitt företag. Det kan jag inte idag utan att spendera en väldig massa tid på att läsa bl.a. idiotiska skatteregler som inte ens SKV kan ge klara besked om hur de ska tolkas. Dessutom skulle sänkta omkostnader för företagen också göra att kraven från kunderna på sänkta priser kommer som ett brev på posten. Kunderna vill generellt sett inte ha bättre service, de vill ha billigare pris. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
53.13% av folket på WN sympatiserar ju med Moderaterna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det finns hopps for manskligheten! Tidigare var du ju gudrun schymans lilla springpojke. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|