FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag ska försöka lära mig att bygga och använda egna funktioner i PHP med function() , problemet är att mitt första script inte vill! Oavsett vad jag sätter $berakning till så adderar scriptet talen, även fastän jag sätter $berakning = "dela"; eller $berakning = "minus"; ..... Så det skulle vara väldigt bra om ni kan förklara vad jag gjort fel ![]() Nedan fins koden: <?php function Berakna($tal1, $typ, $tal2) { if ($typ = "plus") { $summa = $tal1 + $tal2; } elseif ($typ = "minus") { $summa = $tal1 - $tal2; } elseif ($typ = "dela") { $summa = $tal1 / $tal2; } else { $summa = "Ogiltigt räknesätt!"; } return $summa; } $berakning = "minus"; echo Berakna(10, $berakning, 2); ?> Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
= används för tilldelning, == för jämförelse (ev. === vid jämförelse även med typ). Ändra alltså till == i dina if-satser.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
= betyder att du tilldelar. Du vill göra en jämförelse med == på raderna med ifsatser .. det är iaf det första felet jag ser. Sen så är ju din funktion rätt galen i sig.. men det kanske är meningen?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Oj........ Det med = och == ska jag ju kunna
![]() Jah, tack iaf! Naturligtvis var det == istället för = . Jag förstår inte varför jag inte upptäckte det ? grazzy: Jo, det var liksom det första som slog mig när jag ville testa... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||