FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
div:hover { background-color : lime; }
ska tydligen göra att bakrundsfärgen byts när man drar musen över diven. Hur skriver jag koden om jag vill ha css'n i style="..." och att det även ska sättas in i en class. div.class:hover { ... } eller något liknande? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Skall du ha det som en inline-style så behöver du ju inte ha det i en klass (ganska säker på att det blir tväromöjligt ändå). Dessutom har du väldigt svårt att peta in en CSS-regel bland en massa attribut (som inline-style är). Det är absolut som en klass du bör ha det.
Skall du ha det i en klass så är det just; div.class:hover som skall vara rätt. Men, däremot klarar IE6 (och nedåt) inte av :hover på andra element än Anchors (länkar). Då behöver du andra lösningar, som (till exempel) denna: http://www.htmldog.com/articles/suckerfish/hover/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Såhär ser det ut nu: CSS div.ps:hover { background-color: #FFFFFF; } HTML <div class="ps" style="background-color: #3F3D3D; border: 1px solid black; width: 420px; margin-left: auto; margin-right: auto;"> <span style="color: #F4F501;">{title}</span> </div> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Varför inte göra det med OnMouseOver?
Altså: <div class="ps" style="background-color: #3F3D3D; border: 1px solid black; width: 420px; margin-left: auto; margin-right: auto;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF'; " onmouseout="this.style.backgroundColor='#3F3D3D';"><span style="color: #F4F501;">{title}</span> </div> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Fungerade BRA. Tack!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Opera är för närvarande enda webbläsaren av de större aktörerna som klarar ACID2 testet, så CSS har den inga problem med (ACID2: http://www.webstandards.org/files/acid2/test.html). För att korrigera din kod (dessutom): Kod:
<div class="ps"><strong>{title}</strong></div> Kod:
div.ps { background: #3f3d3d; border: 1px solid black; width: 420px; margin: 0 auto; } div.ps:hover { background: #fff; } div.ps strong { color: #F4F501; } Får ursäkta att jag ifall jag är pushig, men halvdana och i slutändan omständiga lösningar (inget personligt) som onmouseover faller inte mig i smaken. Separation av presentation och innehåll är mottot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ajja. Fungerar ju klockrent nu med javascriptet
![]() Precis som jag vill ha det iallafall. |
||