FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har ett par domäner liggande som skulle passa att starta en blogg på. Tyvärr har jag inga databasplatser kvar på mitt webhotell. Finns det något bloggsystem som man kan använda sig av utan mysql-databas??
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Låter som du måste investera lite för att komma vidare....
Du kan alltid start en blog på min nyöppnade bloggtjänst freeblognet.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det borde väl finnas de som använder filer istället. Sök på "file based blog"
Annars kanske man kan använda ett enklare bloggsystem och sedan hacka lite i skriv och läs anropen för databasen och använda XML istället. Här är en artikel som handlar om att slopa databasen och köra xml istället. http://xtech06.usefulinc.com/schedule/paper/19 Här använder man DOM interface med xpath stöd. Några exempel tas upp för att skriva och läsa till xml istället. Med hjälpfunktioner för DOM kod kan man bygga en wrapper runt koden och bygga enkla skriptanrop för sitt ändamål. Nackdelar med xml är att man får släppa eller hitta alternativ för det som annars kommer med på köpet i en databas. Artikeln tar också upp att enklare skriptning kan t.om öka prestandan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
daniel234 -> Men har du redan en databas så är det ju inget som hindrar dig att lägga in en blogg i den också. Med WordPress kan du mycket enkelt bara ändra ett prefix så du kan hålla isär tabellerna i din databas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men har du redan MySQL databaser är det ju som sagt bara fråga att sätta ett annat prefix på tabellerna och köra in en wordpress installation till... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kör blogger med egen domän. Sidorna läggs över som html till din egen server via ftp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Gör en sökning på sourceforge.net, finns en php variant som sparar inlägg i txt filer, har stöd för rss, flera användare kommentarer och allt.. frågan är bara vad det heter *suck*
hittade den: http://sourceforge.net/projects/sphpblog |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|