FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har telia bredband 2MB och vad gäller mailserver in så använder jag webhotellets server men ut e det telia... Offta så säger inte outlook att något gick fel, att meddelande inte gick att skicka, men det kommer aldrig fram, vad beror detta på? Finns det nåt annat än mail1.telia.com som är säkrare och jag kan använda?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag hade nog ringt Telias support och frågat.
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Har du provat att använda webhotellets smtp-server för att skicka mail?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror inte det kommer funka för honom för Telia har spärrat port 25 och du är mer eller mindre tvungen att använda deras smpt server. Dock har jag läst att vissa har lyckats att få detta upplåst när dem har pratat med Telias kundtjänst. Kanske värt att kolla upp?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag kör själv med telia ADSL, och jag använder mig av webhotellets smtp-server för att skicka mail. Jag har inte varit i kontakt med telia angående borttagande av spärr. Jag har "alltid" kört så här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag är säker. Det har ju varit stora rubriker om detta i tidningar samt även på IDG.SE ...
Här är en länk som jag hittade om detta fast inte på IDG.SE .. orkade inte leta där.. ![]() www.it-norr.com/itn/nyheter/?news=59 Vet faktiskt inte varför det funkar för dig och inte dem flesta andra som sitter på Telia... Om du gör en sökning på Google så lär du hitta fler artiklar.. Det är inte bara Telia som har spärrat port 25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om jag inte minns fel har Telia (Skanova) spärrat inkommande trafik på port 25 (smtp), men tillåter utgående trafik på den porten. På Bredbandsbolaget är det vice versa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men port 25 används inte för inkommande trafik på smtp .. den är väl till endast för utgående... inkommande hamnar på port 110 ... eller?
Tur att jag inte har Telia ... phew.. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
När du hämtar mail från en mailserver kan du använda pop3 (port 110), imap (port 143) eller någon SSL-variant av dessa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
OK, är det som Wiseguy säger så förklarar det ju varför det går att använda webhotellets smtp fast telia spärrat port 25. För uppenbarligen fungerar det.
Jag har dubbelkollat, och jag kör med webhotellets smtp-server. För säkerhets skull kontrollerade jag hos en kund också, och det var samma där (annat domännamn, men samma webhotell). Davve, prova att ändra så att du använder dig av webhotellets smtp-server. Blir kanske att fungera bättre då. Värt ett försök iaf. /Peter |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|