FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag vet att rack chassin inte är speciellt billiga och decibel lär nog antagligen rycka av sitt hår när han läser det här
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Deltaco / Dustin / Komplett / Datorbutiken / Inwarehouse
Räkna med runt 2000kr för ett chassi. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Vi har ett par liggandes på hyllan, inkl nätaggregat. Finns att titta på / hämta i Falkenberg om du är intresserad. Om de ska skickas är nog något av Decibels alternativ smidigare...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad skall du ha för dina?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Och smidigast av allt är förmodligen att köpa en färdig server istället så att du vet att komponenterna fungerar med varandra.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
hos dell kan du få en 1U för ca 6000kr + moms, du kan iofs köpa billiga komponenter och janske bygga ihop din egen server för 4500-5000kr men fungerar delarna du köpt bra ihop? eller om du bygger med gamla delar du redan har hemma.. hur länge håller de och vad händer när din servers hårdvara går sönder. Alla våra arbetsstationer på jobbet är rackmonterade så jag ahr byggt massor av arbetsstationer och små servrar, men när det gäller kritiska servrar så föredrar jag att beställa från hp eller dell. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
All hårdvara kommer vara ny inköpt. glennj kan du pma mig om pris och så och kanske sen maila mig med några bilder så jag får se.
EDIT: Har byggt datorer förrut, men det här servrar är lite nytt för mig. Så jag vet vilka delar som funkar till vad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Chieftec's 2U chassin är helt okej att bygga i. Kostar omkring 1600 exkl. moms. Men det blir nog inte så mycket dyrare (men bättre) att köpa en färdig 1U-server från Dell eller Mullet/Supermicro.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
sen undrar jag, om man ska köra vanliga delar så är det väl ganska svårt att bygga i en 1Uare. Då måste man väl ha speciell cpu kylare etc så det blir dyrare än att köra på 2U iallafall.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Med 2U låda klarar du dig oftast med en vanlig processorfläkt, även om det inte är optimalt. Det gäller att lådan har gott om övriga fläktar.
Använd gärna inte flatkablar, utan runda kablar för att inte blockera luftflödet. Om du inte tänkt att köpa ett servermoderkort, utan ett vanligt desktopkort måste du använda 2U låda, då 1U lådorna inte har utbytbar ATX plåt. Har sett för många exempel där folk helt sonika har sågat sönder lådan för att få i moderkortet... Men det optimala är att köpa riktigt servermoderkort där även minnesplatserna är placerade i samma linje med PCI platserna så att luftflödet inte blockeras. (Desktopmoderkort har oftast minnerna placerade i motsatt 90 grader mot PCI platserna och lämpar sig därför absolut inte till 1U lådor) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|