FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Här kommer en tanke att bolla.
Det finns en mängd olika branschorganisation som tar an sin bransch intressen, sätter upp tex etiska regler för hur branschen ska arbeta mot kunderna och ger en slags kvalitets stämpel åt dom företag som är anslutna. Jag saknar något liknande för Internet baserade butiker. Vad tror ni om detta? Skulle detta kunna öka tryggheten för kunder som handlar på Internet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter som en bra idé.
Vi som på något sätt har butik, eller tar betalt på internet kan verkligen ha intresse av ett forum där man kan lyfta problem och bolla idéer. Kanske man man komma fram till några riktlinjer och en bransch-standard? Eller är det på gränsen till kartell? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Riktlinjer och en bransch-standard borde gå utan problem så länge vi inte samarbetar om pris etc. Nu tillhör vi en sån stor mängd olika branscher med det gemensamma att vi finns på Internet så ett prissamarbete är ändå inte hållbart.
Här är etiska regler för tex Swesec. http://www.swesec.se/docs/SWESEC%20Etiska%20Regler.pdf Liknande för Internetbaserade butiker borde inte vara omöjligt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...207&hl=dnv&s=wn Kvalitetsstämpel? http://www.detnorskeveritas.se/certificati...iness/index.asp |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Första länk riktar sig mer åt hosting. Absolut inget fel med det men inte riktigt detta jag var ute efter. Den andra länk var av intresse men EBtrust skiljer sig mot min tanke. DNV besiktar din eBusiness efter vissa kriterier och där efter får du använda detta som en kvalitetsstämpel på din eBusiness. Utan att kolla prislappen så kan jag tänka mig att detta kostar en hel del. Det jag mer lutar åt är där man har en branschorganisation som sätter upp visa regler och som kanske blir språkrör för branschen. En kund ska veta att en Internet butik som har branschorganisation logga ska vara ett tryggt företag att handla från eftersom dessa hanterar garanti, support, reklamationer, returer etc enligt vissa regler. Vidare att butiken tex har F-skatt och driver sitt företaget seriöst. Blir branschorganisation väl inarbetad så kan kunderna titta om företaget finns med i organisation register och då veta att det är ett tryggt företag. Man kan bygga vidare med en svarta listan etc. Helt enkelt ett slags CE-märkning för Internetbutiker. Man kan kanske sätta upp en enkel kontrolllista för hur en kund kollar om ett butik är seriös eller inte. Det är bara en tanke som har snurrat hos mig ett tag. Det jag vill uppnå är trygghet för konsumenterna. Sen kanske idéen ska kastas i sjön men innan dess vill jag gärna höra era åsikter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Egentligen så ska väl nätbutiker sortera under Svensk Handel? Fast där kanske de inte blir hörda iofs.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ok, jag tänker väl lite stort möjligen och oavsett Internetbutik, webbhotell, industri eller bilverkstäder så är det ju företag/organisationer det egentligen handlar om..
Grejjen är ju den att skall konsumenterna "bli vana" vid en form av CE-märkning så kan det med fördel handla om ett märke för tio liknande branscher, istället för tio märken per bransch.. Kunden bör ju direkt känna igen sig om man säger, samt att det måste vara lätthanterligt för dom som direkt är inblandade... Vad gäller hantering garanti, support, reklamationer, returer etc så finns det system för sådant idag av generell karaktär.. I länken ovan till en anna tråd här på WN så skriver någon Campingplatsers och hotellens stjärnsystem. Kanske någon form av betygskalor som kan användas? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Branschmärkning, kvalitétsmärkning osv. betyder inte det minsta för mig som konsument. Dock tror jag att det tjänar till nytta som en form av "nyttigt hyckleri" så till vidare att det säkert ökar försäljningen för många företag.
Branschorganisationer har inte till syfte att värna kunderna utan att ta tillvara organisationens medlemmars intressen. Det är ju därför de bildas. I mina ögon har de ett syfta att knuta ett antal medlemmar till sig, peka ut icke medlemmar som mindre seriösa och därav ta åt sig en större del av marknaden och högre priser. Runt hörnet där jag bor finns det en bilverkstad som är medlemmar i allt som det i stort sätt går att vara medlem i. De brukar har stora annonserna i lokaltidningen med alla möjliga utmålade garantier och försökringar. Det ser väldigt förtroendeingivande ut, men likväl är det en av Sveriges mest anmälda bilverkstäder. Oseriösa företag har lärt sig att dölja sig bakom en massa utsmyckning av detta slag och det borde vara den första signalen för en konsumet att dra öronen åt sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, inga regler utan undantag...
Att vara kvalitetssäkrad betyder inte att företaget automatiskt blir "bättre" och mer "seriösare", men det är ett bra verktyg att tillämpa om man har ambitionen att föregå med gott exempel.. Den där verkstaden som blir anmäld har ju möjligtvis ett bra system att hantera anmälningarna och därför kan dom också påvisa både antal, status och åtgärdsplaner. Konsumenterna känner ju också att det kan vara värt att anmäla företaget vid missnöjje eftersom anmälan behandlas på ett konstruktivt sätt... Hur som helst så får framtiden utvisa vad som komma skall inom detta ämne.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
- En missnöjd kund anmäler sitt missnöje (inkl sina anspråk) över en medlem till branschorganisation. - Medlemmen får en chans att svara. - Därefter får en sammansättning av medlemmar ge en rekommendation på hur problemmet ska lösas. Det är bara rådgivande rekommendation som medlemmen inte behöver följa men ger branschorganisation chans att utsluta medlem som inte följer rekommendation vid grova fall. Det är ett snabbt utkast så det behöver inte se ut just så men det ger kunden en viss trygghet. Visst det går att använda konsumentverket men med en branschorganisation så får kunden chans att kolla butiken innan man handlar. Jag tycker man inte ska svart måla icke medlemmar utan där har man en "lat hund" som ger kunden chans att kontrollera företaget samt vilka rättigheter och skyldigheter kunden respektive butiken har. En svarta listan tycker jag däremot man ska ha där företagen som är skumma mm finns med. För ett tag sen så fanns det något hemelektronik företag som bara tog mot order men tydligen aldrig skickade ut varorna. Ett bra exempel på butiker som förstör för oss andra som driver seriösa butiker. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|