FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänkte ansöka om f-skattesedel. Men har några frågor ang momsen inför ansökan av detta.
1. Hyr en dedikerad server i USA. Betalar hyran av denna varje månad i dollar. Någon som vet vad momssatsen är på detta? 2. Via några webplatser så säljer jag prenumerationer (porr/erotik) till folk runt om i världen. Någon som vet vad momssatsen är på detta? 3. Kortbetalningarna sköts av verotel, som sedan efter provision sätter in pengarna på mitt Eurokonto. 4. Antar att provisionen som jag betalar till verotel är en kostnad? Har sökt på nätet men inte blivit klokare för det ![]() Tacksam för svar Farang |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tips: Gå en kurs i företagande eller en av skatteverkets kurser alternativt läs en bra bok. Du behöver det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med Micke. Det finns massor med bra böcker om att starta företag och en del är lättlästa och riktigt informativa utan att bli tråkiga. Brukar finnas på bra bokhandlar och på bra bibliotek.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kortfattade svar på din fråga, även om jag håller med Micke. Skatteverket är oftast väldigt trevliga och hjälpsamma.
1. Köper du serverdrift i USA betalar du ingen moms. 2. Säljer du till någon i Sverige är det 25%, säljer du till andra är det antingen svensk moms eller momsfritt. Osäker på vilket. 4. Så borde det vara, ja. Du får väl någon form av underlag på denna kostnad? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
2. 25% till alla kunder inom EU (företag utanför Sverige undantagna, fast de lär ju knappast vara dina kunder). 3/4. ja Verotels provision är en kostnad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för alla svar.
Nu idag ska jag ringa skatteverket och sedan förhoppningsvis skicka in om f-skattesedeln. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|