Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ej betalande kunder

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-02, 13:02 #1
Thomsson Thomsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Medlem

Hej wn!

Jag har nu under en tid fått vissa kunder som Ej betalat mina fakturor. Trots påminnelse har inga pengar rullat in.

Vad är nästa steg? Ordervärdet på dessa fakturor ligger inte på mer än 50-100:-. Så tror inte det gynnar sig speciellt mycket att gå vidare till inkasso? Eller är inkasso gratis?

Hur funkar det? Berätta gärna om hur Ni gör med dessa problem.

Tack!

Mvh Andreas
Thomsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-02, 13:22 #2
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Du kan skicka eget inkassokrav där du "hotar" med att att gå till kronofogden om de inte betalar. Om du anlitar ett inkassobolag får du betala mer än vad kundfodringarna är på, och att ansöka om betalningsföreläggande hos fogden kostar omkring 600 kronor om jag inte minns helt fel (sköter det inte själv längre, så jag kommer ej ihåg exakt kostnad)

Så med så pass små fodringar är det knappast ekonomiskt lönsamt att gå vidare, däremot kan man ju av principskäl göra det, om man känner för det. Jag tror nog att det mest effektiva sättet att få betalt oftast är att ringa och prata med kunden, och försöka komma fram till någon lösning.

Själva använder vi idag ett finansbolag (Flexil) som sköter allt från utskick av fakturor till bevakning och eventuella påminnelse/inkasso/kfm-åtgärder. Det är praktiskt och sparar tid, men kanske inte är ett rimligt alternativ om man har få eller små fakturor.
lars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-02, 13:37 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by lars@Aug 2 2006, 13:22
Du kan skicka eget inkassokrav där du hotar med att att gå till kronofogden om de inte betalar. Om du anlitar ett inkassobolag får du betala mer än vad kundfodringarna är på, och att ansöka om betalningsföreläggande hos fogden kostar omkring 600 kronor om jag inte minns helt fel (sköter det inte själv längre, så jag kommer ej ihåg exakt kostnad)
Det är 300 kr i avgift per ansökan.

Du får inte heller hota med fogden om du inte verkligen har för avsikt att driva ärendet vidare dit vid utebliven betalning.

För det inkassokrav du skickar själv får du debitera en momsfriavgift om 160 kr.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-02, 15:08 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag vill tillägga att om man går vidare till kronolle så får man även ta betalt för eget arbete med drygt 340 SEK + inkassoavgiften 160 SEK + påminnelseavgiften 50 SEK + avgiften till kronofogden 300 SEK=> Totalt ca 850 SEK varav du behåller 550. detta plus det underliggande kravet givetvis.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-03, 23:32 #5
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar

Reg.datum: Aug 2006
Nästa steg är inkasso, efter det KFM.
Jag kan tipsa dig om du vill ... men pm:a mig isåfall..
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 00:14 #6
Medlem

Medlem

Hej igen!
Har nu gått någon vecka och visst, vissa betalar när jag skickar mina kravbrev. Men långt ifrån alla.

Surfade runt lite och hitta en del inkassomallar på Internet som man kan använda sig av. Har även sett att A C M E har tjänster som skulle fungera för mig.

Frågan är vilket som är mest lönsamt för mig att använda mig av? Att skicka egna inkasso eller låta någon annan sköta jobbet? Vill tilläga som jag sa tidigare att mina ordrar endast liger på 50-100:-.

Har tidigare valt att inte köra kreditkoll vid köp, eftersom jag haft så små ordersummor, men inser nu att det var dumt gjort...

Tack på förhand

mvh Andreas
Oläst 2006-08-24, 00:29 #7
Supermoderator

Supermoderator

Jag hade inte rekommenderat amatörerna på Acme tidigare; men läs för guds skull den här nyhetstråden och glöm allt vad Acme heter.

Kreditor har jag bara hört gott om dock, om du inte orkar hantera det själv.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 06:54 #8
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Thomsson@Aug 23 2006, 23:14
Hej igen!
Har nu gått någon vecka och visst, vissa betalar när jag skickar mina kravbrev. Men långt ifrån alla.

Surfade runt lite och hitta en del inkassomallar på Internet som man kan använda sig av. Har även sett att A C M E har tjänster som skulle fungera för mig.

Frågan är vilket som är mest lönsamt för mig att använda mig av? Att skicka egna inkasso eller låta någon annan sköta jobbet? Vill tilläga som jag sa tidigare att mina ordrar endast liger på 50-100:-.

Har tidigare valt att inte köra kreditkoll vid köp, eftersom jag haft så små ordersummor, men inser nu att det var dumt gjort...

Tack på förhand

mvh Andreas
Lustigt att tråden ligger död ett tag, och sen nämner man ACME samma dag som det är helsidesartiklar om ACME och deras stundande konkurs?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 09:12 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av hedberg
Citat:
Ursprungligen postat av Thomsson
Hej igen!

Tack på förhand

mvh Andreas
Lustigt att tråden ligger död ett tag, och sen nämner man ACME samma dag som det är helsidesartiklar om ACME och deras stundande konkurs?
Jasså, missade den nyheten. Ja då är det verkligen inget vettigt alternativ.

Kreditor får jag kolla upp och se om det är något
Annars är det bästa att lösa det själv eller?
Oläst 2006-08-24, 09:37 #10
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Citat:
Originally posted by -hedberg@Aug 24 2006, 06:54
Citat:
Hej igen!

Tack på förhand

mvh Andreas

Jasså, missade den nyheten. Ja då är det verkligen inget vettigt alternativ.

Kreditor får jag kolla upp och se om det är något
Annars är det bästa att lösa det själv eller?
Varför inte låta dina kunder betala först innan du ger dem varan som de har beställt?
MST2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017