FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag försöker optimera för googles bildsökning. Fungerar inte så bra.
Exempel: http://www.seriesam.com/lists/scifi1970.htm På sidan finns en affisch med title och img alt="MÖTE I SKRÄCKENS HUS". Sidan har bra PR. Söker på MÖTE på google bilder. Min bild kommer upp sent, efter massor av irrelevanta bilder där ordet MÖTE kan finnas ungefär var som helst. Exempel 2: http://www.seriesam.com/lists/i1960.htm En affisch har title och alt = "CAFE EUROPA" och namnet gcafeeuropa.jpg. Söker på "cafe europa", men det kommer så många bilder före, bl.a HARD ROCK CAFE och annat att jag inte ens hittar den. CAFE EUROPA ELVIS hittar den. Någon som kan tipsa om var mitt fel ligger? För små bilder (105x150 pixels)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Kan tänka mig att Googles bildsök indexerar texten som ligger runt om bilden och därefter matchar mot bilden ifråga.
Att du har alt och title tag är nog bara ett plus i kanten för bilden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror på mer relaterad text runtomkring.
Kanske kan du använda URL_rewrite för att få bort argumentet i adressen till infosidan om bilden också?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo, det skulle kunna vara text omkring som ger google-relevans. Ser att AFFISCH med googles bild-sökning hittar en affisch på min sida som nummer tre av alla. Den varken heter AFFISCH eller har AFFISCH i alt eller title, men den råkar efterföljas av en länk "affisch-skolan". Kanske extra bra om texten efter bilden även är en länk?
Vet någon hur många % av alla google-clicks som genereras med bild-sökning kontra text-sökning? Om ingen söker på bilder så behöver jag inte lägga ner krut på det. Fast just affischer är roligast att söka som bilder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det lär vara texten runt omkring, testade att söka på garderoben på google bildsök. Då fick jag fram en wallpaper på jessica alba som jag gjort för några år sen. På nått vänster så har den indexerat texten "Utökning i garderoben" tillsammans med den bilden ^^
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag upprepar frågan eftersom jag inte löst mitt problem. Hur ska jag lägga upp en sida med bild för att bilden ska komma med i googles bildsökning?
Exempel: sök på google.se "bakom jalusin". Min hemsida kommer upp som fjärde rad: http://www.seriesam.com/cgi-bin/seek?ss=Bakom+jalusin Den är cachad 23 maj och finns då bevisligen med i google. Då borde ju även bilden finnas med? Sök sedan på BILDER på "bakom jalusin". Jag kommer där som nummer 9, fast det är fel bild och fel sida. Sidan som hittats med text är ett mycket bättre val. Följande info på den första sidan innehåller texten BAKOM JALUSIN som ledtråd till google att bilden är ett bra val: title, content, <h3>, img alt, namnet på bilden är "bakom_jalusin", texten brevid bilden. Hur tusan är det möjligt att google missar denna bild? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
jag har absolut inget facit, men vad jag har hört och förstått så gäller det bara att vänta. Images-spindeln verkar tydligen vara ganska lat av sig och hela aktiviteten kring images verkar gå lite med snigelfart. Själv har jag arbetat extremt mycket med mitt senaste fotogalleri (som enligt konstens alla regler borde vara älskat av google) - men google ignorerar det just nu helt och hållet (men är bra indexerat på textfronten). Så jag kan nog rekommendera att du tar det lite lugnt och låter indexeringen finputsas med tiden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vet inte hur de olika delarna av google använder sig av inhämtade data. Men bild-delen av google borde kunna använda exakt samma data som text-delen, och även uppdateras exakt samtidigt. Sid-info finns ju redan inhämtat. Men det är möjligt att de jobbar i helt separata spår. Verkar ganska opraktiskt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Titta här..
http://www2.korsholm.fi/hogstadiet/elever/05-06/lucas/ Bilden längst ner på sidan heter PORR.jpg texten runt omkring är "In roli bild =)" Sidans hela text får plats i ett vanligt sms typ, inte mycket text alls. men ändå så ligger den högt i google's bildsök på ordet porr In roli bild =) har ju inget relevant med porr alls, frågan är hur sjutton det gått till? Det verkar som att så länge bildens namn är exakt som sökningen så kan man skriva vad som helst som beskrivning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har samma erfarenhet som totoo, bildindexet uppdateras slöare.
Bara att vänta... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|