Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell & Hostingdelen på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-17, 00:00 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Även fast området intresserar mig så läser jag mindre och mindre i denna delen av forumet, av någon konstig anledning känns papperskorgen mer intressant ibland :blink:

Det spelar ingen roll vad en tråd handlar om, det slutar _ALLTID_ med något prat om vad företaget saknar, vad dom inte kan, vad dom borde göra och allraminst, vi har, vi kan, vi borde, vi kommer från konkurrenter och kommentarer om hur det ska vara, hur det inte är, varför dom inte har det man bör ha o.s.v.
(Ja, jag har själv deltagit med nån kommentar ibland så jag är inte heller oskyldig).

Bara jag som tröttnat? de 2-3-4 första inläggen skiljer sig i varje tråd, men man kan t.ex. ta sista sidan i crystone tråden och byta plats på den med loopias tråd om netid utan att en kotte märker någon skillnad, same same same

Mina åsikter är mina privata och inte i egenskap av moderator eller webbhotellsägare, man måste få va privat ibland också
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 00:53 #2
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Ligger något i det du säger
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 01:11 #3
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem

Ja, kan inget annat än instamma.

Stör mig nog mest på de som regelbundet smutskastar(eller som du säger vi kan, vi har, de har inte etc) sina konkurrenter.
jahaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 01:46 #4
yellows avatar
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem

Medlem
yellows avatar

Jo, det vore nog bra med någon form av upprensning. Det är rätt fult att överhuvudtaget diskutera vad ens konkurrenter har eller inte har. Det finns också en hel del inlägg av typen "smutskastning".

Däremot tror jag att man skulle kunna få bort en del fula inlägg i trådar om man tillät webbhotell m.m. att svara på frågor om erbjudanden. Det har säkert varit uppe tidigare, men den modell som webhostingtalk.nl har skulle kanske fungera även här. Att man kan efterfråga något, som sedan företag tillåts svara på med ett erbjudande, förutsatt då att de uppfyller exakt alla kriterier. Som det är nu känns det som att vissa skriver inlägg enbart för att göra smygreklam.
yellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 07:33 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Jag håller med, men har svårt att dra gränsen. Jag är väldig medveten om vad jag själv skriver och försöker låta bli att hamna där.

Det är väldigt lätt att känna skadeglädje när "vi är störts bäst och vackrast och alla andra webbhotell är skit" visar sig sakna reservkraft eller redundant internetförbindelse och har avbrott i hela dagar. Jag har dock försökt hålla mig till att rapportera fakta när det gäller driftstörningar.

Förmodligen behöver man lösa det så att webbhotell och liknande kan diskutera detta själva och skriva friare om privata åsikter. Det startades upp ett webbhotellsforum, men det dog ut ganska snabbt. Kanske en speciell del av WN som bara är tillgänglig för representanter för webbhotell?

Faktum är att oavsett hur privat man försöker vara i sitt deltagande på WN är man fortfarande representant för företaget. Själv har jag hållit mig i från politiska diskussioner eftersom det är jag som privatperson som har åsikter om politik, medan företaget inte har en officiell policy.

Det här med erbjudanden är också en väldigt delikat balansgång. Liknande forum kan resultera i att en nykomling skriver "Jag vill ha ett bra webbhotell" och nästa tio poster är i princip "välj oss, vi är bra". Samtidigt har jag sett mycket specifika och ovanliga tjänster erbjudas här där ingen kunnat tipsa om nånting. Jag hade kunnat erbjuda vettiga tjänster i vissa fall, men får inte tala om det och det är frustrerande. I de fallen borde det vara berättigat för att det tillför värde till diskussionen. Men det kanske är bäst som det är i den frågan?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 08:02 #6
Decibels avatar

Decibels avatar

En lösning jag satt och klurade på nu i morgontimmarna är något liknande med webhostingtalk (fast jag har inte varit där senaste året dock).

Om man som presumtiv kund söker ett webbhotell som passar sina behov så postar man i en egen forumdel och efterfrågar det, webbhotell aktiva på WN kan därefter svara på förfrågan med ett erbjudande.

Om man som presumtiv kund efterfrågar respons på ett visst webbhotell, eller förfrågan till andra (inte webbhotell) om tips efter webbhotell snackar man i denna forumdel, här håller sig dock Webbhotellsrepresentanter utanför.

Om en fråga i någon av ovanstående (för exempel, sök efter patrikwebs inlägg så har ni 99% av alla urspårade trådar samlade *pik*) drar iväg att handla om annat än ursprungsfrågan splittas tråden och skyfflas till en forumdel som innehåller tekniksnack (kan möjligen slås ihop med serversidan tek... och byta namn) där diskussionen kan fortsätta.

Fokus tycker jag bör vara på att kunderna, som är i behov av webbhotell och står inför att ge sina pengar till något företag ska kunna välja om de vill ha "orelevanta" smyginlägg med svävande svar från webbhotellsrepresentanter eller enbart från andra kunder som har reell erfarenhet.

Det var min tanke, detta ska inte på nåt sätt bli aktuellt utan är ett förslag på hur just jag skulle lägga upp det, frågan är om det är en möjlig och fungerande lösning utifrån vad medlemmarna på WN vill se och vad WN inriktning och fokus ska vara.

Edit:
En fortsättning skulle kunna vara att låsa upp den just nu modererade webbhotellslistan på WN för allmänna kommentarer ifrån medlemmarna och samtidigt försöka öka på listan med de mest förekommande webbhotellen.
Oläst 2006-07-17, 09:09 #7
Supermoderator

Supermoderator

Jag tycker det låter som en bra idé i stort.

Däremot anser jag att både jag och andra representanter för webbhotell ibland tillfört tråden med vettiga inlägg utan att sätta sig själv och sin egen försäljning i första rummet. Lite striktare moderering, men fortfarande låta även representanter för webbhotell posta här förutsatt att det verkligen tillför tråden något.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 09:29 #8
Decibels avatar

Decibels avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Jul 17 2006, 09:09
Jag tycker det låter som en bra idé i stort.

Däremot anser jag att både jag och andra representanter för webbhotell ibland tillfört tråden med vettiga inlägg utan att sätta sig själv och sin egen försäljning i första rummet. Lite striktare moderering, men fortfarande låta även representanter för webbhotell posta här förutsatt att det verkligen tillför tråden något.
Jodå, jag tycker också så, däremot skrev jag inte så just p.g.a. det ger både mig, dig och andra moderatorer mer att göra då ingen lyssnar eller förstår vad som är relevant och inte
Oläst 2006-07-17, 10:09 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Är alla fall ett forum får vi tänka på som ska diskuteras i, även om man kommer ifrån vad i grunden det handlade om. Som Crystone avbrott till börsnotering :P

Men kanske är bättre diskutera allt i en tråd än skapa massa om samma företag.

Vad som är intressant eller inte beror väl på hur länge tråden är aktiv med många användare. Finns en del inlägg som inte ens fått något svar alls.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 15:46 #10
yellows avatar
Medlem

Medlem
yellows avatar

Tycker isåfall ändå att det är bättre att dela webbhotelldelen i två underforum. Ett där man kan efterfråga produkter och tjänster och registrerade webbhotell på WN kan/får svara med erbjudanden. En annan där representanter för webbhotellen inte får lägga sig i (om inte diskussionen skulle handla specifikt om ens eget webbhotell kanske) och där man som användare kan diskutera sinsemellan.

Ta en titt på webhostingtalk.nl (även om det är på nederländska). Det fungerar inte riktigt som på webhostingtalk.com. De har ett snarlikt system som tycks fungera mkt bra.
yellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017