FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag driver mötesplatsen Modellbilder(.)se som bland annat har ett livligt diskussionsforum. Forumet är nyttigt och vi får snabbt respons på saker som inte fungerar, men det tar lite för mycket tid och många konflikter dyker upp.
Hur har ni andra strukturerat era forum? Har ni en regelbok som varje moderator ska följa och hur hittar ni nya moderatorer samt följer upp deras arbete? Jag funderar på att starta ett forum ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har ett litet forum men "mina" moderatorer har jag skickat en förfrågan till och erbjudit dem att bli moderatorer efter att ha spanat in deras inlägg och uppförande osv under en tid.
På mitt forum har vi haft ganska så vilda diskussioner, och det är inte alltid moderatorer som återställer ordningen, utan även andra medlemmar. Så det har funkat bra för mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Först och främst har du ju regler för ditt forum vilket är utgångspunkten för en moderator. Sen så bör du ha en liten lathund för hur du vill att dina moderatorer ska arbeta, t.ex. hur de ska rent praktiskt hantera radering av inlägg/trådar, varnande av användare etc. Listan behöver inte bli så lång men en viktig sak är att moderatorerna pratar sinsemellan. Det finns inget värre än inkonsekvent hantering om det är ett forum med heta känslor och i vissa fall upprörda användare.
Att hitta nya moderatorer är inte lätt men det är som Frej säger att man håller lite koll på användarna och de som verkar vettiga och kan uppföra sig tar man kontakt med. För min egen del så har jag en bunt kompisar som jag brukar be att hålla koll på bråkiga eller nya forum. Inte för att de behöver vara intresserade av forumet i sig utan det är helt enkelt tjänster och gentjänster. Jag vet att de kör samma race som jag själv och det är ju en stor fördel. Ny typ av tjänst, hyr en moderator? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Var hittar man "vanliga" generella regler för forum (på svenska)?
edit: jag har läst webmaster networks regler, men de är ganska specifika för just detta forum. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du verkar ha bra sajt på Modellbilder(.)se!
Själv har jag haft mängder med modelsajter genom åren men nu slutat nästan helt på grund av hög tidsåtgång med lite förtjänst, då det är svårt att få betalt av denna slags service. Om du verkligen vill ha ner arbetstiden på forumet, så råder jag dig att skaffa ett fristående forum, typ vBulletin där du lätt kan få överblick i forumet och forumet blir mer aktivt när folk lättare ser vad som pågår. Med vBulletin kan du ju enkelt knyta olika typer av medlemskap från gratis till olika trådar som kräver betalda medlemskap. Med vBulletin så blir det enklare att ansluta flera moderatorer och begränsa deras inbördes behörighet att moderera forumet. När det nu verkar som du vill göra något drastiskt råder jag dig att skaffa ett pro forum och börja om med en nystart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja det är väl ungefär så det fungerar idag, men vi har för få moderatorer helt enkelt. Det behövs många då det är ideellt arbete och alla inte alltid är tillgängliga. Jag ska försöka hitta nya och få igång en aktiv diskussion mellan dessa.
ToBad: Jag använder vBulletin, det är inbyggt i sajten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
modellbilder.se är ju en fin sida, ska bli medlem när jag får...
Tycker att det verkar vara rätt bra fart i sidan så du borde ju kunna hitta lite moderatorer som kan ställa upp... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|