FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Såg precis på Aktuellt hur riksdagsledamöter kopierar andras texter till sina motioner utan att ange att det är kopierat eller anger källan till kopieringen.
Således kan jag konstatera att de stjäl andras texter och använder i sina egna verk. Min reflexion blir, att här sitter det riksdagsledamöter och stjäl andras intellektuella verk samtidigt som de sitter och röstar fram lagar för starkare skydd för upphovsrätt. Vad är det för pajaser vi har i riksdagen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Men eftersom dom har "stulit" av lobbygrupper som har betalt för att lansera en tes så har nog dessa lobbyister överseende med det... Varför tror du tex det står citat i pressmeddelanden? Jo, för att de ska kopieras.
/Jon |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har inte sett på TV men efter vad jag läst så är det inte såna lobbygrupper det rör sig om (?) jon, dvs såna som har i uppgift att lägga fram förslag till partierna, eller enskilda ledamöter som det nu rör sig om.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Alla "stölder" som Aktuellt visade på var inte enbart från lobbygrupper.
Jag ser bara att riksdagsledamöter kopierar och klistrar andras texter utan att känna till hur man får göra det, samtidigt som de bannar andra som gör det. Frågan är hur det står till med deras kompetens. De fattar ju ändå beslut varje vecka som påverkar människor i detta land. Eftersom de inte anger att texten de har kopierat på vedertaget sätt för hänvisning till andras texter, så kan ju var och en som går in på Riksdagens hemsida och läser ledamöternas motioner får den uppfattningen att de kopierade texterna är ledamöternas egna ord. Använder man en annans text eller en annans idé, då ska man ange det. Det anser åtminstone jag vara en demokratifråga. Jag ser inget fel i att använda andras texter eller idéer i en motion, men jag ska för sjutton bli upplyst om det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|