FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Verkar som om många postanställda gått på semester nu, har fått tre mejl idag från kunder som beställt i helgen som är skickade i måndags 26:e juni och kunderna har inte fått dom än.
Denna tendens med att brev försvinner får vi tyvärr leva med enligt Posten och detta för att det är så mycket semestervikarier ute i landet under sommarmånaderna. Är det några andra e-handlare här på WN som haft samma problem i veckan? Är jag ensam om att se detta denna veckan så kan jag ju alltid börja leta banditer på posten i Skara ![]() // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur diskreta är dina paket? Företagsnamnet som sådant är förstås inte övertydligt men kanske tillräckligt välkänt för att väcka nyfikenhet.
Jobbade somrar och extratimmar på posten när jag var yngre och om inget har förändrats så var det definitivt inte svårt att stjäla post. Ingen information om hur pass allvarligt brott det egentligen är nådde oss heller. Värdepost, rekbrev osv hade däremot varit rätt lurigt att stjäla. Det var tur det, eftersom man hanterade stora, väldigt stora belopp där ibland. Jobbigt med en halvgenomskinlig kasse full med sedelbuntar, märkningen säger 10 MKR. Tur att jag var rätt stabil redan då ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Ingen avsändare eller annat som avslöjar vart det kommer från, det är det som är det märkliga... // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
För oss har förvånande nog inga brev (stora klumpar under 2Kg) kommit bort sedan vi startade för ca 9 månader sedan. Men visst är man lite orolig för att "brev" ska komma bort nu i sommarjobbartider.
För er som har hållit på längre, hur mycket brukar frekvensen av borttappade "brev" öka? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Skickar många små brevpaket om dagen (100g). Väldigt sällan som vi upptäcker att det försvunnit något helt och hållet. Dyker alltid upp ngn stans ngn gång... Problemet är att om det inte finns avsändare på paketen och ex. mottagaradressen blir oläslig av ngn anledning så måste de öppnas för att kunnas identifieras. Detta får inte postkontoren göra själva utan måste skicka dem upp till Kiruna (tror jag) där de öppnar oadressbara brev.
Ibland händer det dock att brev i samma sändning inte kommer fram på 5-6 dagar. Känns som att det är ngn på posten som råkar förlägga en postsäck eller liknande då... Hände senast den 12/7, breven i den sändningen kom fram 7 dagar senare. Mest förtvivlad är man att man i de fallen inte får någon hjälp från posten. Jag pratade med dem efter 3 dagar och de skulle kontrollera och återkomma. De återkom med beskedet att jag skulle ge dem motagaradresserna till dem som inte fått något (!) så skulle de ringa runt till de berörda postkontoren och se om de låg där? Erfarenheten säger att i sommartid fungerar det dågligt, och för att inte tala om hur det fungerar kring jul. Julen kommer nog som en överraskning för posten varje år :lol: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det har varit mycket värre tidigare år än vad det varit i år.
Förra året skulle jag tippa på attvi fick göra återutskick på kanske....3-400 brev av totalt 13.000. I år är vi kanske nere på hälften, vilket känns mycket bättre. Det som jag dock inte gillar är att posten inte tar något ansvar för det. De tar inte heller ansvar för om posten blir försenad, inte ens med REK....så länge det kommer fram tycker de att de skött sitt jobb. Våra kunder är dock inte lika nöjda om de får biljetter till en konsert/festival en vecka efter det att arrangemanget är över... haft många arga samtal med posten... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
I mitt fall så har jag för någon vecka sedan fått en del telefon samtal från kunder som fått sina postförskott hem direkt i brevlådan. Dom behöver inte då betala men ringer endå och undrar hur dom ska betala eftersom dom är oroliga över påminnelser. Ringer inte kunden in så vet jag inget om vart den posten är och då blir det ju skit av allt men som vanligt när det är posten så blir det krångligt eftersom allt ska gå genom huvudkontoret och som vanligt så får man ju inget för detta bekymmer. Det är ju en del pengar det handlar om när det inte är engångs grejer.
Jaja detta är väl saker som vi får leva med i denna branch eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
dunken: Har varit med om precis samma sak massvis med gånger. Vi gjorde helt enkelt så att alla postförskott som vi inte fått betalt för eller returnerats efter en och en halv månad (de returneras ju efter en månad) reklamerade vi hos posten. Alla postförskott som vi kunde visa att posten fått (hade det registerats på inlämningsstället) men inte fått betalt för fick helt enkelt Posten betala för och sedan i sin tur kräva kunden på pengar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Jag har aldrig haft problem med det innan men jag kommer ta upp det med dom nu i veckan. Tack för svaret. Tycker endå att det skulle behövas konkurans för posten eftersom dom gör nästan som de vill endå. Finns ingen vilja att försöka ge oss småföretagare som skickar post för under några miljoner om året någon chans att få rabatter eller liknande Att en som betalar posten 500 000 kr om året eller likande inte skulle kunna få posten hämtad utan att behöva betala 25 000 extra i dessa avgifter är enligt mig väldigt dåligt. Konstig är också att på dom få åren som jag skickat mot postförskott så har denna avgift höjts från 25kr till 50kr på några år. Finns det något som gör de rimligt? Tycker att dom fördärvar rätt mycket för oss som vill sälja över nätet. skicka småsaker är inte värt besväret. Tänk dig att om du köper en tröja av mig mot postförskott så ska man först betala 33kr i frakt sen 50 kr mot postförskott. Jag tycker det är hemskt att betala 83 kr i frakt för en grej som kanske kostar lika mycket att köpa. När man sen inte kan välja någon annan som levererar så är man så illa tvungen att använda dom. Tycker dock servicen på mitt lokala ställe är kanon men så fort man ska kontakta huvudkontoret så blir det omständigt. (summan ovanför gäller inte mitt företag) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag var med om en skum sak i veckan. Jag skulle skicka ett kuvert innehållande bl.a ett avtal till en kund. Jag skrev adressen såhär:
Företagsnamn Förnamn Efternamn Gatuadress 000 00 STAD Jag fick tillbaka brevet med meddelandet "adressaten okänd". Jag visste att adressen var helt riktig så rådet jag fick av posten var att stryka raden med företagsnamnet. Tro det eller ej, men det hjälpte... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|