FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En hel del av er har en stor domänportfölj, men var administrerar ni alla era .se's? Var man än kollar så får man ett konto per domän, ingen koll på när domänerna expirear osv osv... något tips? Priset spelar ingen roll, vill bara få koll på portföljen en gång för alla
![]() //Tobbe
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mja, på loopia kan du slå ihop konton och administrera över alla dina domäner från ett konto så att säga. Det går väl bra tills man har hundratalet domäner men dem som ligger på tusentalet har jag inte en aning om.
Tror inte man har tusen "aktiva" domäner heller så man låter väl dem ligga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jepp, har några domäner på Loopia, men en funktion jag är ute efter är att samtidigt hålla koll på expiration date.. eller bara jag som missat det?
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tobbe, nej du är inte den ända, finns inte på Loopias kontrollpanel. Jag söker också sådan här "portfölj" tjänst. Borde ju finnas några men har ej hittat någon heller.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Borde väl inte vara så svårt att skapa någon slags "portfölj" tjänst om det inte redan finns.
En stilren hemsida där man skapar ett konto med en knapptryckning, där man sedan matar in domäner man vill hålla koll på. Sidan tar reda på expiration date och vart den är registrerad (om det går? inte väldigt insatt i domän whois) och listar ut alla domäner man har i sin portfölj. Sedan kan man ha någon reminder tjänst som påminner X antal dagar innan en viss domän går ut till exempelvis en e-postadress. Sedan lägger man in lite mervärde tjänster allt eftersom om sidan blir känd, t.ex. att man kan köpa domäner via webbsidan och reklam relaterad till domäner/webbhotell. Klockrent? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag kan för övrigt tipsa om www.domainmanager.com för er som vill habra koll på er trafik på era domäner, men det är alltså bara trafikmässigt...
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Jag vill slippa det manuella, dvs förnya osv på samma ställe = 1 faktura om året istället för en rad spridda lite var som helst över året.. typ som vilken vettig .com-registrar som helst... (kommer förmodligen bättre tjänster nu när NIC-SE ändrar sitt system..)
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej men seriöst, skulle kunna ha det klart över helgen om man satt lite..
Den stora frågan är bara var man ska hämta whois informationen, tror inte exempelvis internic.net skulle uppskatta om man parsade deras sida hela tiden. Någon som har koll hur man fixar tillstånd att söka igenom någon global domändatabas? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag har 5 domäner. slog ihop mina konton på loopia.
kanske inte så smidigt att ha allt på loopia om man har 10+ domäner. har man ett fåtal domäner funkar loopia perfekt |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Gjorde lite snabb research och fann att det är relativt lätt att få fram Reigstrar och Expiration Date för .com, .net och många fler.
Dock gick detta inte att få fram för .se (om man inte gör utökad sökning som är lite krånglig att parsa med tanke på att man måste mata in en kod för varje sökning). Hur som helst kommer det nog komma bättre tjänster nu när NIC-SE ändrar sitt system som du säger Tobbe.. annars får detta kanske bli ett projekt i framtiden ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|