FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
II-stiftelsen ändrar distributionsmodell för .se [2006-06-09]
Breddad service till domännamnsinnehavare när ombuden får en större roll II-stiftelsen, som ansvarar för Internets svenska toppdomän .se, har vid sitt senaste styrelsemöte beslutat att ändra nuvarande distributionsmodell för försäljning av Internetdomäner med ändelsen .se. Förändringen innebär att .se-ombuden, som för närvarande är drygt 400 och bland annat består av webbhotell och Internetoperatörer, kommer att ta en mer direkt roll i relationen med domännamnskunderna. Genom en ny distributionsmodell där våra specialiserade och kunniga ombud övertar delar av kundkontakten, hoppas vi göra det enklare för våra domännamnskunder och i förlängningen sälja flera .se-domäner, säger Staffan Hagnell, tillförordnad vd för II-stiftelsen. För våra ombud innebär förändringen att de får ta över en större del av kundkontakten och därigenom enklare kan utforma helhetslösningar för sina kunder. Den svenska domännamnsmarknaden befinner sig i stark tillväxt och antalet .se-domäner ökar med ungefär 30 procent per år. Domän nummer 450 000 registrerades i maj 2006 och det förväntas finnas en miljon .se-domäner 2010. Den nya distributionsmodellen är en anpassning till den internationellt vedertagna så kallade Registry-Registrar-modellen. Ombuden kommer som tidigare att sälja .se-domäner, men också ta över administrationen av vissa uppgifter, som till exempel fakturering av årsavgift och adressändringar för domännamnsinnehavarnas räkning, något som idag sköts av II-stiftelsen. Registry-Registrar-modellen beräknas vara införd i slutet av 2007. Den nya distributionsmodellen är den vanligaste bland andra internationella toppdomäner och används exempelvis av .de i Tyskland, .uk i Storbritannien och den europeiska toppdomänen .eu. Befintliga domännamnskunder kommer att erbjudas valmöjligheten att endera flytta över till ett ombud eller ligga kvar som kund hos II-stiftelsen. Som del av den nya distributionsmodellen etablerar II-stiftelsen även ett så kallat ”Registry of last resort”, vilket innebär trygghet för domännamnskunden genom att deras domännamn automatiskt överförs till II-stiftelsen om ombudets verksamhet skulle upphöra, exempelvis på grund av konkurs. Som ett första steg mot ett närmare och mer professionellt samarbete med ombuden har II-stiftelsen tagit fram ett förslag till nytt ombudsavtal, som har skickats ut till befintliga .se-ombud för samråd. Bland nyheterna i avtalet märks reglering av de gemensamma affärsetiska kraven, krav på god service i kundtjänstfunktionen samt ökade möjligheter till avstängning av ombud som bryter mot villkoren. I avtalet införs också en årsavgift på 12 000 kronor, som kan avräknas mot försäljningen av domännamn. För ytterligare information kontakta: Staffan Hagnell, tf vd för II-stiftelsen, tel. 0709-999 275, e-post: [email protected] Presskontakter: Lennart Bonnevier, tel. 08-452 35 62 eller 0702-19 01 86, e-post [email protected] Malin Westlund, tel. 08-452 35 27 eller 0709-670 340, e-post: [email protected] Om II-stiftelsen Stiftelsen för Internetinfrastruktur, II-stiftelsen, är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en långsiktigt positiv utveckling av Internet i Sverige till nytta för användare och samhället i stort. II-stiftelsen ansvarar för en viktig del av den svenska Internetinfrastrukturen genom innehavet av toppdomänen .se. Den praktiska driften av .se sköttes tidigare av det helägda dotterbolaget NIC-SE. Sedan 1 mars 2006 är II-stiftelsen och NIC-SE sammanförda i en gemensam organisation under namnet II-stiftelsen. Över 400 ombud över hela landet fungerar som återförsäljare av .se-domännamn. Se mer på webben: www.iis.se ------------------------------ Texten kopierad i sin helhet från: http://www.iis.se/nyheter/news/2006-06-09?lang=sv |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En helt underbar nyhet. Äntligen kommer .se att hanteras på liknande sätt som gTLDs och många andra ccTLDs. När ansvar och administration läggs över på ombuden så minskar givetvis II-stiftelsens omkostnader, vilket i sin tur lär kunna leda till en lägre prissättning.
Att det här går igenom beror på mycket hårt arbete från den svenska ombudsföreningens sida. Kudos till Registrars.se helt enkelt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Varför tog det över 6 år extra?
Ska bli intressant vad "resultatet" blir av detta. Man har lärt sig att IIS är riktiga idioter, så ett pressmeddelande må vara fint, men verkligheten något helt annorlunda! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu vet jag inte hur du räknar med 6 år+ (ombudsföreningen har arbetat med IIS i denna fråga under ca 1 års tid) men visst kan jag hålla med om att det har tagit tid för dem att få igenom detta. Det är samtidigt rätt så förståeligt, med tanke på att det är en omfattande förändring av deras affärsmodell.
Oavsett vad så är detta väldigt positivt och det inte enbart för oss ombud. Nu kommer ombuden få samma praktiska roll som för gTLDs mfl, dvs att registrering, fakturering och administration går genom ombudet istället för IIS. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är skamligt att det ens behövs något sådant för att ta fram detta. Det skulle IIS ha fattat själv för 6 år sen. Så enkelt är det. IIS bör läggas ner totalt, all verksamhet upphandlas ut till företag. PTS tar över kontrollen totalt, så vi får bort alla idioter i denna organisation. IIS handlar om kamratskap och inget annat, östen m.fl. är riktiga parasiter. Tittar ni på IIS styrelsen så ser ni att det är mer eller mindre är en cirkel av vänner. Det är inte så att de har kvalificerat sig in, det behöver jag iof inte ens nämna med tanke på vad de åstadkommit på de senaste åren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
- - - - - 1) Registrars.se:s hemsida har inte uppdaterats på över tre månader. Även om det pratats i över ett halvår om att det ska komma en ny hemsida och det skapats en blogg, så skadar det ju inte om åtminstone länken till bloggen distribueras ut till medlemmarna via e-post. Alla medlemmar hade inte möjligheten att närvara vid ombudsmötet 29/5, då jag antar att det informerades om bloggens existens. 2) I mitten av mars hölls årsmöte för Registrars.se. De medlemmar som inte kunde närvara vid årsmötet har ännu inte officiellt informerats om vilka som ingår i den nya styrelsen eller vad som beslutades på årsmötet. 3) Inga protokoll från årsmötet eller eventuella styrelsemöten (inkl. möten med IIS) har gjorts tillgängliga för medlemmarna under de senaste tre månaderna. När jag frågat om protokoll så verkar de inte att gå att få i sin helhet utan det önskas att jag ska specificera vad för information som jag är intresserad av. 4) Brev till [email protected] besvaras inte. E-postadressen nämns i och förvisso inte på hemsidan, men det var den e-postadressen som var Reply-To när jag fick fakturan för medlemsavgiften. Jag tycker således att det är rimligt att anta att det är en giltig kontaktadress eftersom brev dit inte heller studsar (så någonstans har de breven tagit vägen). - - - - - Jag har för styrelsemedlem i Registrars.se uttryckt, innan ens det ombud som jag representerar för fyra månader sedan formellt blev accepterad som medlem, att jag är intresserad av att engagera mig i ombudsföreningen eller någon av dess undergrupper. Uppfatta således inte ovanstående som kritik eller gnäll från någon som inte vill engagera sig eller som vill åka snålskjuts på andras ideella engagemang. Föreningen Registrars.se möjlighet att påverka och göra nytta bygger på ideellt engagemang från dess medlemmar, men när man som medlem inte verkar kunna få information om vad som pågår och vad man kan hjälpa till med så känner man sig ganska maktlös och som man inte har något att säga till om. Jag vill däremot ge en elogé till Registrars.se nya ordförande som verkar ha viljan och engagemanget att förändra ovanstående. När jag väl luskat ut vem som var den nya ordföranden (genom att ta direkt kontakt med föregående ordförande) och skickat mina frågor direkt till honom, tog han sig tid och gav mig ordentliga svar. Den nya ordföranden verkar även informera flitigt på den nya bloggen. Jag skulle däremot gärna sett att detta initiativ hade tagits tidigare inom Registrars.se och att medlemsinformation via e-post eller annat elektroniskt medium hade prioriterats högre än vad det gjorts under (åtminstone) de senaste tre månaderna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag håller inte riktigt med dig Johan angående din kritik mot IIS. Det har hänt en hel del förändringar i ledningen för IIS. Styrelsen har en ny ordförande som är en frisk fläkt och som kommer in med en helt annan synpunkt på arbetet jämfört med vad vi är vana vid. I augusti kommer Danny Aerts tillträda som ny VD för IIS, Danny som nu arbetar som VD för spray vilket kommer att innebära förändringar i arbetet. Detta tillsammans med beslutet om en ny affärsmodell gör att jag ser mycket positivt på hur utvecklingen kommer att bli för arbetet kring se-domännamn Ombudsföreningen skapades inte enbart för att driva frågan om en registry-registrar-modell. Det har varit den fråga som kanske har varit mest aktuell men det drivs en rad andra frågor också. Jag tycker att det är bra att föreningen kan samla ihop de åsikter och synpunkter som medlemmarna har och driva dessa gemensamt till IIS. Nu återstår som du säger arbetet med att implementera detta i verkligheten, något som kommer att ta sin lilla tid eftersom detta beslut kräver att man ändrar arbetet från grunden. Det är inte något som man gör på ett halvår utan krävs att man noggrannt planerar. Jag tycker att det ska bli spännande att kunna medverka och påverka detta arbete, det är inte varje dag man får en sådan chans. Jag tycker att vi bör se möjligheterna till detta och inte bara problemen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag förstår din irritation över detta och jag kan inte annat än beklaga. Ombudsföreningen är något som bedrivs på fritiden, vi som ingår i styrelsen har ordinarie jobb som den senaste tiden har tagit otroligt mycket av våran tid vilket har gjort att vi har kännt oss tvungna att fokusera på att driva de frågor vi driver framför att uppdatera våran hemsida. Arbetet med en ny hemsida, blog, e-postlistor mm är något som görs paralellt men om vi bara hade haft mer tid så skulle vi hinna med det. Nu när våran viktigaste fråga i ombudsföreningen har besvarats och det är beslutat att IIS skall införa en registry-registrar-modell hoppas jag att vi kan fokusera mer på att nå ut till våra medlemmar med information om vad vi gör. Jag blev uppmärksammad av problemet med info-kontot först när du skicka ditt mail till mig och lovar att vi skall fixa det omgående. Jag skall se till att vi går igenom alla adresser vi har för att se till att de fungerar. Jag kan också informera att vi har en grund för en hemsida i ett CMS-program, vi måste bara ha tiden att konfigurera upp den. Sen kommer du se att all information som saknats kommer att ligga där, protokoll och hela köret. Vi är duktiga på att samla på oss sånt. Du får gärna fortsätta att ta kontakt med mig via e-post. Vi behöver fler personer som kan hjälpa oss i vårat arbete och om du känner att du har tid och lust att engagera dig så är du mer än välkommen. Sitt nu inte här hela fredagen, gör nåt kul! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har ombudsföreningen nu en styrelse som inte är dominerad av Loopia? Jag har under de senaste åren haft kontakt med ett antal olika ombud och samtliga har ansett - precis som jag - att ombudsföreningen är ett stort skämt. Kanske blir det ändring på det med en ny styrelse. Det ska bli kul att se.
Citat:
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|