Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

webbhotell, 1:a klass

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-06, 13:41 #1
stone stone är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Nykomling

Vilka är de webbhotell i sverige/norden som har absolut *bäst* rykte vad det gäller stabilitet och tillgänglighet?

Jag är ute efter någon med apache, php, mysql, gärna shellaccess, rsync, ftp.
Dedikerat IP och SSL.

Råa loggfiler tillgängliga.

Minst dubbla, redundanta linor, nära DGIX.
*med väl fungerande och testad routing failover*

Inga stora krav på bandbredd eller utrymme. Däremot snabba linor och servrar.

Priset ganska oviktigt.
stone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-06, 15:52 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Om inte priset spelar någon roll, så tror jag nog att du skall kliva upp på en egen server i någon hall där det finns dom specifikationer på konnektivitet du efterfrågar.

På det sättet kommer du bort ifrån "hur andra sköter det" och du gör det själv, har du inte tid eller lust så finns det rätt fina managed hostinglösningar lite här och där.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-06, 16:26 #3
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Jag har viss erfarenhet av att köra egen server i små projekt. Det är inget jag rekommenderar (trots det så gör jag det själv ) om det gäller att få "mycket hög" tillgänglighet. Det är inte troligt att du har tid/råd att själv bevaka ditt system 24h/dygn - och även om du har ett fungerande alarmsystem så kommer du inte att vara beredd att "rycka ut" dygnet runt. Jag skulle rekommendera något webbhotell som har ett fungerande lastbalanseringssystem (som du alltså inte kan skapa med bara en egen server). Jag har använt levonline.com och de har ett "snyggt" system (round-robin-balansering), har ganska bra konnektivitet och bra "ping" i Stockholm. Servicen hos dem är "väl ok" - de håller ganska bra koll på hur mycket kapacitet enskilda kunder använder för att förhindra överbelasning (detta är både bra och dåligt, lite beroende på hur mycket kapacitet du är ute efter).

Vill du ha mer "frihet" eller behöver mer serverresurser än hos ett "vanligt webbhotell" så kan jag rekommendera en VPS (Virtual Private Server) som ger dig samma möjligheter (nästan) som en egen server (eget IP, root-login osv.) - med en VPS har du också råd att betala för underhåll. Dock har jag inte sett till någon som erbjuder VPS i Sverige/norden ännu...
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-06, 16:33 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Decibel@Feb 6 2004, 13:52
Om inte priset spelar någon roll, så tror jag nog att du skall kliva upp på en egen server i någon hall där det finns dom specifikationer på konnektivitet du efterfrågar.

På det sättet kommer du bort ifrån "hur andra sköter det" och du gör det själv, har du inte tid eller lust så finns det rätt fina managed hostinglösningar lite här och där.
Jag vill slippa drifta servern 24/7 och siten har inte såna krav att co-lo blir nödvändigt så därför söker jag hotellpats...

bättre att låta nån annan svettas över downtime ;-)
stone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-08, 15:30 #5
insikt insikt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
insikt insikt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by stone@Feb 6 2004, 14:33

bättre att låta nån annan svettas över downtime ;-)
downtime orsakas ju ofta av att det finns många användare på samma server - ju fler användare på en server desto större risk att något går fel. om priset inte har betydelse vore kanske en dedikerad eller semi-dedikerad server det bästa valet för dig.

jag använder Cera Prima som har det du nämnde överst, men jag vet inte om de har dedikerade servrar. svårt att veta vilket som är bäst i sverige/norden eftersom det finns nästan lika många åsikter som det finns kunder hos webbhotellen.
insikt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017