FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja som topicen lyder. Vilket värde kan egentligen .se domäner ha med riktigt eftertraktade nyckelord som skrivs flera gånger om dagen i sökmotererna?
Varför skulle någon utländsk köpa en .se lite dyrare när man kan köpa något afrikanlands efterstavelse utan att betala mer... Dom borde ha samma värde eftersom det inte är .com org eller net vilka är dom vanligaste efterstavelserna som antagligen folk anser vara mest värda. Tacksam för svar och folk kan gärna skriva om dom gjort någon affär med någon utanför sverige. Tänkte också om det kan bli något strul med överlåtelsen av domänen, alla papper och ombudens hemsidor är nästan alla svenska? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Rent allmänt tror jag intresset är rätt litet för engelska ord. Om företaget riktar sig till svenska personer är domänändelsen rätt, men språket i domänen fel. Riktar de sig till engelska personer så är språket rätt men domänändelsen fel. Ett undantag skulle väl kunna vara internationella sajter som vill ha en systersajt i Sverige. Tex att bicycles.com vill börja sälja även i Sverige och då använder bicycles.se.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
håller delvis med foks. men vill även trycka en del på just de ord som egentligen är engelska ord men som används flitigt i svenskan, t.ex. en stor mängd datatermer.
ett ganska uppenbart exempel är email, vilket givetvis skulle fungera väldigt bra att ha även under .se, dvs email.se finns ju även andra bra domännamn som har bra potential. syns om inte annat i viss mån om man tittar på antalet type-ins man får. har själv ett engelskt ord (under .se) som får relativt mycket typeins - även i jämförelse med de andra domänerna jag har med svenskt ord. vet inte om jag uppfattade din fråga rätt, men vad jag menar är att även domännamn med engelska ord är av intresse inom Sveriges gränser. för att styrka mitt påstående kan jag säga att domänen med engelskt ord jag tidigare refererade har 96% (type-in-) besökare från Sverige. värdet för dessa domäner är ju dock lika beroende av vilket specifikt ord det är (som berör hur köpstarka besökargruppen är m.m.) - som alla andra domännamn.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vissa ord passar in bättre på engelska än svenska. T.ex. TravelClub.se låter betydligt bättre än "Reseklubb.se" Allt beror ju på vad det är för typ utav domän. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|