Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Storlek på brödtexten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-24, 14:50 #1
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Medlem

Well, efter lite förändringssug dök tanken om att kanske förändra stilmallarna lite upp. Mest föll suget på att förändra brödtexten, som idag är arial - som bekant är ganska tight och ibland lite väl stelt. Verdana används för övrigt till rubriker.

Är lite smått sugen på Trebuchet MS - vad tycks om det valet (till brödtexten då alltså)?

Vad använder ni främst för teckensnitt till ordinär text i artiklar och liknande?

Sen kommer ju problemet med att välja rätt storlek - kan inte riktigt bestämma mig för 12px eller 13px till ovan teckensnitt - vad har / hade ni valt?

Alla funderingar och tips är välkomna, likaså inlägg med förslag på kanske andra teckensnitt och / eller kombinationer i layoutmässiga upplägg.

(Visst, kanske hade passat under "klientsidans teknologier" - men det är inte direkt några kodrelaterade problem, utan jag önskar mer än allmän diskussion om lämpliga / olämpliga teckensnitt och storlekar - helt enkelt hur ni anser att typografin på webben bör utformas)

Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-24, 16:07 #2
bit_chris bit_chris är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
bit_chris bit_chris är inte uppkopplad
Nykomling

Jag använder bara standardtypsnitt som dreamweaver föreslår. Då vet jag att sida inte skiljer sig på olika datorer.

Beroende på hur sidan är uppbyggd försöker jag använda % istället för pixel så användaren själv kan välja storlek om han använder IE.

Trebuchet MS är inget typsnitt du kan med större säkerhet veta att det finns på användarens dator. Du kan alltid definiera Trebuchet som förstahandsval och arial i andrahandsval. Arial, verdana, times, georgia eller geneva ligger som första val i dreamweaver och dom håller jag mig till.
bit_chris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-24, 17:05 #3
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
När det gäller fontstorlekar tycker jag absolut man ska hålla sig till "xx-large", "x-large", "large", "medium", "small", "x-small" och "xx-small". och absolut inte skriva pixelstorlekar, för om man gör det kan användarna inte använda webbläsarnas (IE's) inbyggda textstorleksfunktion. Går ju även använda em eller procent, men jag tycker dessa är bäst just för att de är ganska så självförklarande.

"small" är väl i så fall den vanligaste storleken, men det beror ju helt på layout, färger, font och sånt vilket som passar bäst. När det gäller teckensnitt föredrar jag verdana, den är ju gjort för att läsa på skärm, det blir mest lättläst så.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-24, 18:11 #4
Medlem

Medlem

Okay - tackar för synpunkterna.

Stämmer nog att trebuchet kanske inte finns i var man (och kvinnas) dator, men som du säger kan man ju ha det i första hand och därefter välja arial - blir nog lösningen, rubriker får behålla verdana.

När det gäller storlekarna så håller jag med om er i den synvinkeln att det ger möjligheten för användarna att själv ändra storleken i IE (i FF går det som bekant oavsett) - nackdelen är att det layoutmässigt kan bli krånligare, då det på vissa ställen är väldigt olämpligt om radbrytningar sker pga ändrad storlek.

Well, får klura vidare lite med em kanske...
Oläst 2006-05-24, 22:23 #5
Emils Emils är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Emils Emils är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Arial är otroligt underskattat som rubriktypsnitt, testa med en storlek som 14px (även om man nu inte ska ange fonten i px).

Georgia och Trebuche är typsnitt som får sidan att se lite stylade ut, lite mer kvalité. Och Trebuche finns på de flesta maskiner så det går utmärkt att använda även om man självklart ska ha alternativ. Testa också att exprimentera med radavstånd, köra lagom breda kolumner och lagom långa stycken med rubriker för att få texten lättläst.
Emils är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 12:07 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Kör inte absoluta storlekar.. satsa på em storlekar eller % storlekar..
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 13:45 #7
Medlem

Medlem

Just radavstånd är något som bekant många missar - gör som du säger väldigt mycket för läsbarheten, tillsamman med styckeindelning.

När det gäller em så är jag inte helt nöjd med storlekar jag får till - finns ingen riktigt bra "översättning" ifrån de px jag använt inledningsvis, kanske ska prova per procent istället.

Tackar för tipsen
Oläst 2006-05-26, 16:28 #8
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem

tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem

Just radavstånden som nämnts här ovanför gör otroligt mycket för läsbarheten, synd bara att många (främst folk som kodar med tabeller) glömmer bort den helt. Föredrar personligen att sätta radavståden till 1.3-1.5em på min brödtext.

Som typsnitt kör jag nu mycket på Trebuchet MS 16px på rubrikerna (Trebuchet ser av någon anledning mindre ut än motsvarande storlekar på t.ex. Verdana) och verdana 12px som brödtext. Det har redan påpekats men jag påpekar det igen, Trebuchet MS är ett typsnitt som finns på de flesta av alla datorer, motsvarande typsnitt på Mac heter Helvetica.

En bra webbresurs (visst får man väl posta länkar? :unsure: ): http://www.ampsoft.net/webdesign-l/WindowsMacFonts.html
tedeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017