FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej,
passar på att presentera mej i detta första inlägg. har tjuvläst ett bra tag nu men tar nu steget ut att göra ett eget inlägg. Min fråga är vad som är rimligt när det gäller hur snabbt Mysql är. Det som tar tid är inte själva frågan, utan att koppla upp, när väl mysql_connect är gjort flyter allt på. Är 7-10 sekunder rimligt eller ska man försöka pressa detta värde neråt. blir lite segt för besökarna att vänta om det tar längre tid innan det händer något. Vad tycker ni är lagom? Har inte egen server så jag saknar möjlighet att ändra i parametrarna själv. Allt gott, Magnus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Låter ju lite långt.
Min erfarenhet är att MySQL kan gå ruggigt snabbt och inte alls "kännas" långsammare än en html-sida och på samma server en annan gång dra ut på tiden så att man nästan ger upp (eller t o m timeouta). Det beror väl på belastning och caching, men om du ständigt får vänta så att sidan alltid känns seg (och segare än andra MySQL-baserade sidor på webben) så bör du förstås fundera på att byta server. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om det tar 7-10 sekunder att koppla upp, gissar jag på att MySQL-servern inte mår bra, är felkonfigurerad eller inte står i närheten av webbservern. Det kan även vara någon form av DNS-resolverproblem som fördröjer anslutningen. Ännu en möjlighet är att nätet mellan webbservern och MySQL-servern är trasigt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
7-10 sekunder är aldelles för mycket enligt min uppfattning.
< 1-2,5 sekunder är ganska bra, tror jag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Tack för svar!
![]() Tycker själv att det verkar för långt. Dock kan tiden gå ner till 2 sek i undantagsfall (loggar numer tiderna för statistikens skull) en sak är lite underlig, om jag prövar att nå samma server hemifrån med samma script så går det ofta mycket snabbare. Ska ta upp frågan med hotellet ifråga. Alltid bra att veta vad man bör vänta sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vill bara inflika att även en sekund för att bara göra mysql_connect låter sanslöst långt. milisekunder är vad det borde ligga på. Vad sedan frågorna tar är ju en annan sak, men att bara öppna en connection ska inte ta många milisekunder...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Detta måste webhotellet titta på / fixa. Kan nämligen vara max_connections som är satt för lågt (i förhållande till användarnas behov) = då köas connections. Kan också mycket riktigt vara DNS-resolverproblem som Henrik Larsson säger. Därför, hur ser din connectionsträng ut? Går du på ip eller datornamn? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Banned
|
Stäng av att MySQL gör DNS uppslag vid anslutning.
Hade felet på en Apple X-Serve med OS X Server. Satt och funderade ett bra tag, och tänkte på olika faktorer. * CPUerna arbetade inte någonting. (2 x 2.1 Ghz) * Gott om minne i maskinen, och den använde kanske 20% (4 GB i den) * Hårddiskarna arbetade knappt. * Nätverket var knappast belastat eftersom det var 1 Gbit internt. Kom fram till efter lite undersökning på nätet också, att namnupplösningen kunde vara ett problem. Från att det tog omkring 10-15 sekunder för den att ansluta till att det går på en halv sekund. Märkbar skillnad helt klart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
$link=mysql_connect("ip-nummer","user","lösen"); har dock för mig att det är Mysql:s hantering av DNS som kan ställa till problem http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/dns.html men jag sitter itne på serversidan, så jag vet inte hur det är konfigurerat. har tagit upp det med hotellet i fråga, och fått beskedet att de planerar att sätta upp en ny databasserver men att det inte finns någon tidplan. ![]() Edit: >hnn Tack för tipset, ska vidarebefordra det till hotellet! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|