FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej!
Allt flera tjänster jag stöter på kräver utländskt bankkonto, oftast i USA. Det gäller t ex Amazon Associates, YPN och AdBrite (har jag för mig). Hur löser jag detta på smidigaste sätt? Vänligen, --Gunnar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Fråga din bank, dom brukar ha kontakter i andra länder med andra banker.
Eller leta upp en bank i USA via internet å ringa dom? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Efter 9/11 är det knappt ingen bank som låter dig öppna ett bankkonto om du är utlänning. Iaf om du vill göra det online. Om du däremot personligen åker till USA så ska det inte vara något problem. Du kan däremot pröva att få hjälp med det genom http://www.valis.org/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Helt OT men jag tror du syftar på 11 september. Sorry för besserwisser inlägget men någon skulle ändå påpekat det så nu är det gjort och vi kan återgå till topic
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Adbrite skickar checkar.. det bör vara möjligt med de andra också eftersom de befinner sig i checkarnas land - USA.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Att som utlänning öppna bankkonto i USA är i det närmaste omöjligt efter 911 som sagt. Inte minst för att jag saknar det som amerikanerna är så nojjiga med numera, nämligen ett social security number.
Checkar är inte intressant eftersom kostnaden för att lösa in dessa i svensk bank lätt blir flera hundra kronor. Det jag hoppas få veta är hur ni andra i samma situation gör i praktiken. Jag kan ju knappast vara först om att önska mig att bli Amazon associate inbillar jag mig ![]() --Gunnar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Get-A-Company påstår att de kan ordna detta för 1900 SEK. Någon som har anlitat dem?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Föreningssparbanken (och säkert även andra svenska banker) kan hjälpa dig med det. Det är lite krångligt men du kan få öppna ett USD-konto hos deras systerbank - Swedbank i USA.
Dessutom så har de en tjänst som gör att du får ett postadress med postbox där och dit kan checkar osv skickas så läses de per automatik in och pengarna sätts in på ditt USD-konto. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
manga av dessa tjanster fungerar oxa med ett engelskt bank konto
lite lattare att oppna dar |
||