FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att en domän har några år på nacken är ofta viktigt för att en sida ska ranka bra. Men hur är det med undersidorna? Jag flyttar ofta runt mina sidor. Strukturerar om dem osv. Nu sitter jag dessutom och snyggar till mina urlér. Har märkt att google uppfattar den nya (snygga) urlén som en helt ny sida.
Jag har vissa undersidor som rankar 1á på viktiga sökord. Vågar jag skriva snygga till urlén till de här sidorna, eller bör jag låta dem vara helt och hållet? Är det en katastrof ur seo synpunkt att omplacera sidor och texter som rankar bra? Om allt annat lika – kommer de då att få ranka lika bra? Eller kommer de tappa placeringar därför att de förlorar i ålder (så att säga). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du redan rankar bra på sidor finns det väl ingen mening att snygga till url:en, såvida det inte är för andra skäl än sökmotoroptimering.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En ny url=en ny sida, du skall sätta en 301:a på den gamla sidan till den nya så att du får med dej rankingen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tidigare var mina urlér simpla, men inte särskilt sökmotorvänliga.
www.domän.se/produkter.html?cat=13 Min webmaster gjorde om domänerna till www.domän.se/produktkategori/nr/produktnamn Tyvärr så visade det sig att han använde sessionid, så google visar urlérna som flöjande: http://www.domän.se/produktinfo.html...bf800cb6779fa1 Den där strängen på slutet gör att alla urlér ser ut som spam enligt mig. Jag som lekman skulle aldrig trycka på en sådan sida i serpsen. Det drar tankarna till de här e-postkontona som man brukar få spam ifrån. Bara en massa märkliga tecken efter varandra. Har man lite koll på mod_rewrite så vet man ju vad det beror på. Men svensson har inte koll på sådana saker. Så nu har jag gjort om alla urlér till deras ursprungliga form, i väntan på att min webmaster ska komma på en bättre lösning. Tack för tipset med 301 Xpat! Så självklart egentligen, men det stod verkligen still i mitt lilla huvud igår ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Äsch då, det var ju soligt å varmt igår...
Du kan ju alltid bygga urlerna efter titeltaggen på sidan, enkelt och smidigt, det är bra både ur seo-synpunkt och ur ett användarperspektiv. I de fall som urlen då tenderar att bli för lång får din webmaster hitta en finurlig algoritm som fixar till de och "unikiserar dem". |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|