Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


för många länkar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-02, 08:16 #1
IFK Konsult IFK Konsult är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 35
IFK Konsult IFK Konsult är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 35
Startade för ungerär 1 månad sedan 3 olika hemsidor med snarlikt innehåll men till 3 olika målgrupper. Jag anmälda alla 3 sidorna till google, sunet och ett par andra som jag uppfattade viktiga ställen. Jag har dessutom några (3-4 st) bra inkommande länkar från andra sidor inom samma område med relativt hög PR 3-5.

Sida 1 la jag dessutom upp länk till på ca 100 ställen till. Mestadels länksamlingar där man själv kan lägga till länk som kommer upp direkt och några gästböcker osv. Troligtvis ganska "dåliga ställen" med låg PR överlag.

Nu är det helt uppenbart att den sida som man har svårast att hitta via google är just sida 1. Söker man på gemensamma sökord så är det helt enorm skillnad till sida 2 och 3s fördel. Kommer det här ordna upp sig på sikt, dvs att jag på något sätt blir straffad för att det kommit för många skitlänkar på en kort tid? Min tanke är att det kanska jämnar ut sig i takt med att det blir fler bra länkar och dessutom utspritt på längre tid?
IFK Konsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-02, 09:33 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
vad jag läst så blir du bara straffad om DU länkar till skitställen
om skitställena länkar till dig så blir du inte straffad pga detta

så det rekommenderas väl att du plockar bort de länkar som du vet med dig är skit
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-02, 10:10 #3
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Jag funderar också lite över länkar och om jag övervärderar PageRankens betydelse. Jag har (enligt MSN) över 400 inlänkar men ändå "bara" PR3 på startsidan. Mycket av länkarna går till undersidor.

Orsaken till att jag funderar på om jag övervärderar PR är att jag ändå ligger mkt bra till på väldigt många sökord.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-02, 10:13 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Har inte det här lite med Googles sandlåda att göra och att Google tycker att det är lite skumt när en ny sida får så många länkar?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-02, 10:25 #5
IFK Konsult IFK Konsult är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 35
IFK Konsult IFK Konsult är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 35
Kan förtydliga att jag alltså inte själv länkar till några av dessa sidor utan det rör sig om ca 100 stycken som länkar till min sida.

Antal sidor som jag själv länkar till samt innehållet på mina siter och strukturen är så gott som identisk.
IFK Konsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-02, 12:36 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det har diskuterats förut om för många skräplänkar i ett tidigt skede kan sänka en sidas ranking i Google. Många säger att inlänkar inte kan skada dig, men jag har sett det själv. Google blir misstänksam om du under en kort tid skaffar dig många och irrelevanta inlänkar. Men det är ingenting allvarligt, utan det är bara att vänta och se. När du väl tagit dig ur Googles alla spamfilter så kommer du att dra nytta av dina inläknar fullt ut. För många inlänkar kan enligt min uppfattning alltså vara skadligt på kort sikt. Men på längre sikt är det alltid en fördel. Någon illasinnad konkurrent kan alltså inte sänka en sida genom att posta 100tals inlänkar. Kortsiktigt kan sidan tappa placeringar om den är ny. Men efter några månader kommer länkarna att vara värdefulla.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-26, 23:28 #7
IFK Konsult IFK Konsult är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 35
IFK Konsult IFK Konsult är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 35
Uppdatering: Nu nästan 2 månader senare har helt plötsligt sidan med flest skitlänkar gått om och placerar sig helt plötsligt betydligt bättre än de 2 andra sidorna.

Slutsatsen är att för många länkar är negativt till en början för att sedan löna sig. Precis som ni misstänkte.
IFK Konsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017