FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Måste flytta en server som finns i en serverhall i Göteborg till en som ligger i Stockholm.
Någon som har några bra tips hur det ska gå till på bästa och billigaste sätt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Vad är det för server? Vad gör servern? Kan du flytta med samma IP?
Dom gångerna vi migrerat något har vi alltid köpt in en ny server för att inte få något avbrott. Men räkna med få avbrott på tiden du flyttar servern, om det inte är så mycket att peka om så är det väl inga problem peka om domäner till nytt ip om det behövs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Downtime kommer det att bli, blir en helt ny Co-location-leverantör. Ny server har jag inte råd med i nuläget och det jag undrar mest är hur jag ska få upp servern till Sthlm.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bil är väl enda vettiga alternativet om du inte ska få flera dygns nertid. Jag kör upp på fredagar då och då från gbg..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Bil är uteslutet. Fyller 18 år om ca 2 månader och har således varken bil eller körkort.
Dessutom har Port80 sagt att de rycker ut kablarna kl 11 på måndag så om ingen här har bil och ska åka från gbg -> sthlm måste vi skicka via Posten? Eller vad ska man skicka servern med? Edit: Servern är för övrigt 4U, rätt tung med andra ord. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Bilbud kostar en hel del. Företagspaket 09.00 är väl det billigaste (om det inte är för tungt) som är framme tidigt dagen efter. Jag tror inte att SJs Expressgods är billigare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Det billigaste alternativet till bilbud är att leta på en snäll äldre kompis med körkort och hyra en bil 1 dygn med fria mil. Då borde kostnaden stanna runt 1500.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Eftersom du är så ung så åker du tåg nästan gratis, så packa ihop servern och sätt dig på ett X2000 till Sthlm och ta med kartongen som bagage. Sen tar du bara taxi till serverhallen och smäller upp servern.
Total nertid 4h och en kostnad <1000kr totalt. //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|