Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google har tappat minnet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-18, 22:13 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag vet inte om en liknande frågeställning har varit uppe förut, men jag har sökt och inte hittat något.

Min webbshop består av ca 900 sidor. Varav ca 300 produktsidor. Till webbshoppen hör även ett forum med ca 500 sidor. Av dessa sidor indexerade Google först 200. När jag söker på site:www.domän.se nu, så visar google ca 150 sidor (+ 90 sidor som faller bort därför att de är ”snarlika”). Det innebär att Google alltså har tappat bort 50 sidor sedan googlebot var på besök senast.

Vad tror ni det här kan bero på? Är det så att google inte indexerar en sida fullständigt och i så fall varför? Jag har konkurrenter som google har indexerat helt och hållet.

Lite info om sidan det gäller. Webbutiken är ungefär ett år gammal och har PR4. Produktmenyn som kunden använder för att komma till produkterna är ett JavaScript som google inte kan följa. Jag använder därför en sitemap där samtliga produktkategorier och produktsidor finns med. Uppenbarligen följer google länkarna i min sitemap, eftersom vissa sidor har indexerats. Men varför indexerar då google inte samtliga sidor? Webbshoppen är uppbyggd i frames (vilket ju inte är helt optimalt). Det jag tycker är märkligt är som sagt att google indexerar vissa sidor, men långt ifrån alla. Forumet struntar jag i om google vill indexera eller inte, men det vore trevligt att få med alla produktsidor i index.

Om någon tror sig kunna hjälpa mig så är jag mycket tacksam.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-18, 22:16 #2
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jadu, själv får jag "Resultat 1 - 2 av ungefär 8 890 från xxxxx.se" när jag googlar med "site:xxxxx.se", inte så kul det heller. Ingen länk för att visa övriga 8888 sidor finns heller.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-18, 22:45 #3
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Google tappar och hittar sidor hela tiden. För en site jag har så pendlar antalet sidor med flera tusen upp och ner med några dagar/veckors mellanrum. Trafiken verkar dock vara konstant även fast man ibland får antalet indexerade sidor halverade.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-19, 08:44 #4
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Mycket flitig postare
xpats avatar

Du bör se över siten konstruktion, först och främst skall du skippa frames.
Sen bör du bygga en ordentlig intern länkstruktur, i princip skall man kunna ta sej till alla sidor från alla sidor. Inte via en sitemap, utan via skarpa länkar direkt på sidorna. Sen finns det ett antal andra åtgärder som behövs för att ge din site ett riktigt bra lyft.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-20, 08:06 #5
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
det är inte så att du har samma title på alla sidorna? google buntar ihop sidor med samma title till ett sökresultat.
ett tips är att du har din produktbenmäning som title. då får juh varje sida en unik title.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-20, 15:23 #6
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Min titel ser ut så här:
Produktnamn - Företagsnamn

Dvs produktnamnet är alltid olika, men företagsnamnet alltid det samma. Är det något man borde ändra på och ta bort företagsnamnet ur titel? Skulle gärna behålla min titel som den är annars. Bara produktnamnet blir lite "tomt" och den som söker har svårt att se vad det är frågan om.
Oläst 2006-04-20, 16:01 #7
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Min titel ser ut så här:
Produktnamn - Företagsnamn

Dvs produktnamnet är alltid olika, men företagsnamnet alltid det samma. Är det något man borde ändra på och ta bort företagsnamnet ur titel? Skulle gärna behålla min titel som den är annars. Bara produktnamnet blir lite "tomt" och den som söker har svårt att se vad det är frågan om.
Om du lägger ned lite tid så kan du ta bort produktnamnet ur titeln på några sidor och fylla på med en lite beskrivning om produkten i titeln ex "Produktnamn, för effektiv renhållning...."
Företagsnamnet kan du lägga in i descriptiontexten istället.
Testa det på några sidor.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-20, 16:36 #8
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

f*n menade naturligtvis att du skall ta bort firmanamnet ur titeln.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-20, 21:54 #9
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Tack för tipset hubbert. Jag har funderat lite på det du säger. Jag kan ju alltid testa på några sidor som inte indexeras nu och se vad som händer. Lösningen kanske är så enkel

Xpat - Att sidan är uppbyggd i frames borde inte vara några problem i det här fallet. Google ser ju inte frames, utan tror att varje frame är en enskild sida. Det borde alltså resultera i fler sidor och inte tvärtom.
Jag tror snarare att det är min JavaScript-meny som ställer till problem. Men det borde räcka med att Google följer några länkar i sitemapen (vilket google uppenbarligen gör), för att hitta resterande produkter. Tittar man på en produktsida så finns där nämligen länkar till relaterade produkter. Alltså finns det ”skarpa länkar” mellan olika sidor.

Även om jag faktiskt läst på en hel del om SEO det senaste året, så kan jag tänka mig att min webbshop är rena katastrofen ur ett SEO perspektiv. Jag är inte programmerare, utan civilekonom. Jag betalar en webmaster som jobbar med den tekniska biten. Även om det fungerar bra, så blir jag ganska begränsad. Jag vet ofta vad som behöver göras, men inte hur. Jag har t ex funderat på att göra om sidan utan frames, men då måste jag hosta upp några tusen. Så jag drar mig för det...
Oläst 2006-04-22, 11:12 #10
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Google läser frames, men det är den interna länkstrukturen som ofta blir lidande. Som sagt, varje sida bör navigering till övriga sidor.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017