FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur bokför man det?
Är det olagligt att tex lotta ut en plasmatv? Skall man betala egenavgifter och skatt på summan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får inte lotta ut någonting alls... Däremot får du anordna en tävling, t.ex. ”skriv en bra slogan och vinn en plasma”.
Är slumpen inblandad på något vis är det ett lotteri och de behöver du tillstånd för. Inget svar på din fråga, men detta kan också vara bra att veta ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej.
Men om jag gör som du sa. Är vinsten fullt avdragsgill? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det lagligt att lotta ut nått om det inte kostar nått att vara med?
Tex att alla som blir medlemmar på min sida under maj månad deltar i utlottningen av en plasmatv? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hur gör då alla artisters webbsidor? Det är ju väldigt ofta man ser sådana sidor lotta ut saker till sina användare utan att det kräver att man tävlar på nått sätt. Typ affischer, tröjor, signerade skivor etc etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det ni diskuterar regleras i Sverige av Lotterilagen.
Läs mer på http://www.lotteriinsp.se/lott_templ...ge____396.aspx om du vill se skillnaden mellan lotteri och tävling. Där finns även info om vad som gäller för vinstbeskattning, maxvärde på vinst kontra arbetsgivaravgift m.m. Man ska dock vara medveten om att det finns mängder med sajter som bryter mot denna lag. Vi får in många tips till vår sajt som är rena lotterier, vilka vi nekar länkning (i dagsläget) ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Den här tråden verkar väl förvisso kanske vara lite död nu. Men jag drar kort en sammanfattning av vad andra skrivit och lite mer info;
Man får inte lotta ut saker så länge företaget är registrerat i Sverige. Många företag går runt det här genom att ha sina företag registrerade i tex. England. Du får ha en tävling för att "ge bort" saker. Tex. som någon skrev "Kom på en slogan". DOCK så är det inte då helt avdragsgiltigt utan du måste betala ut arbetsgivaravgift på vinsten - vilket onekligen gör den dyrare. Varför? För att skatteverket tycker att det är lön som ska betalas ut pga. att ditt företag har fått ut något utav tävlingen. Alltså; tävlingar som "Kom på en slogan", "Snyggaste hemsidan vinner", "Gör en logotype åt mitt företag", "Måla om mitt staket" osv är saker som du tjänar på. Om du istället tar en tävling som tex är "Största bajskorven på bild vinner en TV" så är vinsten helt avdragsgiltig - eftersom du inte får ut så mycket av en bajskorv på bild. Topdeal.se är ett annat alternativ. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|