FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Är det någon mer än jag här som programmerar serverside JAVA/JSP/Servlets? Jag använder mig av Jakarta Struts Framework och jag tycker det är kanonbra. Mycket bättre än PHP. ASP har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte uttala mig om.
Vad har ni andra för åsikter om JAVA? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har använt Java, men bara i begränsad utsträckning. Har däremot aldrig använt det för webbsidor även om jag tycker det var en del prat om JSP för nåt år sen.
Fick bara en fundering då du skrev att Java är "Mycket bättre än PHP". Om man jämför (kommande) PHP5 och Java, vad är de stora skillnaderna? Har du någon koll? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var väl bra i början då det är ett klientspråk, som användes mer på den på den gamla "goda" tiden men nu är det så mycket serverspråk så jag tycker det är lite föråldrat men det är bara enligt mig,
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
K-Fluffie: Du förväxlar inte Java med JavaScript nu?
JSP är okej, men min personliga åsikt är att PHP5 kommer att bli bättre. Java för applikationer är för övrigt förbannat bra. JavaScript används fortfarande & ska inte anses föråldrat (om man nu ska tolka ditt inlägg så), man använder fortfarande det på klientnivå, det finns många saker du inte kan göra på servernivå för att förändra den visuella biten för besökaren etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
tror ni inte Flash tar över en del av Javas visuelle del en bit ? Dock så är det fleste Flash-spelen över "grafiserade" eller hur man ska säga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle gärna använda java mer men det största problemet är avsaknaden av prisvärda webbhotell med stöd för J2EE.
Fördelen med PHP, förrutom att i princip varje webbhotell har stöd för det, är att det finns många färdiga funktioner för sådant som man vilja göra på webben. Dock har jag aldrig testat Jakarta Struts. Kan tänkas att det underlättar en hel del. Vet någon om det finns prisvärda webbhotell med stöd för J2EE (gärna med EJB)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag jobbade på en internet bank förut. Deras sida va skriven i Java. Dom sa att det va säkrare. någon som vet om det fortfarande är så?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har inte läst in mig så mycket på PHP5 så det kan jag inte uttala mig om även om jag har svårt att tro att det slår JAVA och Jakarta Struts Framework.
Fördelar med Struts: - Uppbyggning av sidor specificeras i xml där sidor kan "ärva" uppbyggnad av varandra => ingen information behöver upprepas. - "Flödet" mellan lager specificeras i en xml-fil. - Färdiga taggar för iterationer m.m som används i jsp-filerna. - Stöd för flera språk på ett enkelt sätt med vanliga textfiler. - Lätt att separera presentation i jsp-filer med modellen i Java och xml-filer där emellan. - Du har tillgång till JAVA med alla klasser, bibliotek osv som finns. - Lätt att integrera med andra applikationer skrivna i JAVA som inte behöver ha något webbgränssnitt, eftersom de kan använda samma JAVA-klasser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
susja » Finns det någon bra tutorial för Struts på nätet som du kan rekomendera? Alternativt bok att köpa?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Struts userguide: http://jakarta.apache.org/struts/userGuide/index.html
Jag har köpt och läst boken "Struts in action" skriven av Ted Husted. Den är bra och tar upp det mesta. Två kapitel finns att läsa gratis på nätet. De hittar du bokförlagets hemsida: http://www.manning.com/husted |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|