FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har visserligen personligt intresse i detta ämne just nu då jag står inför en omstrukturering av en egen sida men tror det kan vara av allmänt intresse att ta upp frågan igen då tidigare diskussioner på forumet är komna till ålderns höst och ofta inte heller gett några klara svar (vilka iofs inte helt säkert ens existerar).
Sidan ifråga är ganska gammal, har PR 5 och de individuella sidorna hamnar ofta högt upp vid Google-sökningar. Problemet är nu att jag är i stort sett tvungen att göra om stora delar till att bli helt och hållet databasbaserade (nu är det något mellanting) för att kunna underhålla den stora mängden information på ett smidigt sätt. Eftersom PR är så pass hög vill jag gå mycket försiktigt fram och inte göra något dyrköpt misstag. Vad kan tänkas bli resultatet av följande alternativ efter omstrukturering till mer eller mindre helt dynamiskt innehåll: 1) Inte bry sig om att hänvisa till nya url:er (bör vara ett rejält misstag om jag inte har fel?) 2) Hänvisa samtliga .html-filer till index.php (många inlänkar går till individuella filer så också dumt?) 3) Försöka hänvisa så många som möjligt av de gamla filerna till rätt sida i den nya strukturen direkt Jag tror personligen att det sista alternativet är att föredra men då dyker ytterligare en fråga upp. Vad anser Google om intetsägande adresser av typen: http://www.mysite.com/article.php?id=54 Mina erfarenheter av Google på senare tid säger att den tar mycket stor hänsyn till om sökordet finns i själva url:en. Skulle man då kunna göra en enkel manipulering av länken så att man istället skriver den: http://www.mysite.com/article.php?id=54&title=Denna artikeln handlar om kor och pungdjur Kan detta vara ett bra alternativ som dessutom informerar sökaren ifråga om att det verkligen är en relevant sida att besöka eller ser Google det som ett manipulerande trick?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du kan ju använda ett fält i databasen till att lagra en sökmotorvänlig url till din artikel. Säg tex att du har en artikel som heter "En saga om en kossor och pungdjur". Då lagrar du stängen:
en_saga_om_kossor_och_pungdjur i databasen och använder sedan den som en nyckel istället för det autogenererade id-nummret. Ovanpå detta slänger du serdan på Apaches mod_rewrite så får du URIs som denna: http://www.dinsite.se/artiklar/en_sa..._och_pungdjur/ En URI som är lätt att förstå och som Google gillar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tackar för tipset, det är ett alternativ jag funderat lite på själv. Är det säkert att Google inte kan upptäcka mod_rewrites och se det som "fusk"?
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kan ju även modrewrita om din databasdrivna struktur tillbaks så att de får samma urls som din nuvarande. Då behöver du inte oroa dig för PR överhuvudtaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
1) 404 2) Redirect till sidan ifråga via mod_rewrite och en php-fil (som endast tar hand om gamla adresser) 3) Redirect till ny sökväg via php-fil + mod_rewrite, alltså 2 x mod_rewrite om det fungerar eller är särdeles smart? Det andra alternativet kommer aldrig att generera några url:er som jag vill ska indexeras på något vis.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det smartaste är att servera 301 (permanently moved) headers tillsammans med en redirect när du byter ut dina URL:er.
Tipsade en annan snubbe i någon tråd om hur du gör det med PHP... bara att söka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan någon hjälpa mig med detta för min Gruvsjo.com? Ge mig tips på hur jag skall göra allt detta.. Skulle bli mycket tacksam för det isåfall.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Är det någon som testat ISAPI_Rewrite, http://www.isapirewrite.com/ ?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|