Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Utskriftvänligt format

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-23, 15:29 #1
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Funderar på en liten sak:
Jag planerar att lägga in textavsnitten på en sida i utskriftsvänligt format. Inte bara med tanke på utskrift utan även för de som inte ser så bra. (gamla, synskadade). Jag vill inte använda någon java eller liknande utan kommer att göra mig omaket att lägga in det i vanlig old-fashion html. Det blir mer arbete vid ändringar/uppdateringar men det kan det vara värt. Varje textavsnitt kommer att få en egen html-sida. (många sidor blir det...).

Nu till dilemmat...
Eftersom varje utskriftsida är en kopia på ett textavsnitt från den ordinarie sidan, så undrar jag helt enkelt om det finns något sätt att förhindra "Duplicate Content" - stämpeln på dessa textavsnitt? Jag är inte ute efter någon högre placering i sökmotorerna på sidan utan ser detta bara som en trevlig service på sidan.

Räcker det med att ange "noindex" på varje textsida för att undvika duplicate content? Eller finns det bättre sätt?

På med tänkarmössorna boys and girls!

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-23, 16:02 #2
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Ja, du gör sidan enligt w3c standarden sedan använder du en separat css-fil för den utskriftsvänliga versionen som tar bort all onödig grafik. (Du kan även ha olika css-filer för gamla, handdatorer etc.)

Sök efter media=”print” för mer information. Om du ändå vill ha en länk på sidan kan du bara göra så den växlar css-fil när man trycker på länken.

Kolla in tv4.se, om du använder FF kan du välja visa "Förhandvisning" för att se resultatet. en mycket smart lösning, och man slipper flera olika filer som skall uppdateras osv.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-23, 16:24 #3
pitbulls avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Citat:
Originally posted by wiggin@Mar 23 2006, 17:02
Ja, du gör sidan enligt w3c standarden sedan använder du en separat css-fil för den utskriftsvänliga versionen som tar bort all onödig grafik. (Du kan även ha olika css-filer för gamla, handdatorer etc.)

Sök efter media=”print” för mer information. Om du ändå vill ha en länk på sidan kan du bara göra så den växlar css-fil när man trycker på länken.

Kolla in tv4.se, om du använder FF kan du välja visa "Förhandvisning" för att se resultatet. en mycket smart lösning, och man slipper flera olika filer som skall uppdateras osv.
Jodå, den delen har jag koll på. (CSS för utskrift). Fast frågan var om utskriftssidorna kommer att räknas/bestraffas som "duplicate content" av Google eftersom det är samma textinnehåll på två platser under domänen?

Det kanske var jag som uttryckte mig lite oklart?

/S

Edit: Jag vill alltså ta ut utvalda textavsnitt och inte hela sidan i utskriftvänligt format...
Oläst 2006-03-23, 16:34 #4
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Oj trodde inte att jag skulle få uppleva den dagen när du inte vill ha sidor indexerade :P

Men om du petar ned filerna i en mapp, talar om i robot.txt att mappen inte skall indexeras samt sätter noindex på varje enskild sida så bör det räcka. Visserligen är MSN pigg på att ta fram sidorna med site: och Google ibland också. Men eftersom du både i robot.txt och på sidorna talar om att de inte skall indexeras så kan det knappast tas som dublicat content.

Edit: Ett alternativ är att placera sidorna på ett helt annat domännamn och skriva index i headen istället
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-23, 18:30 #5
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Jag skulle helt klart använda mig av robots.txt, lägga alla utskriftsvänliga sidorna i en och samma mapp och stänga ute sökmotorerna från den. Sedan skulle jag även lägga rel="noindex" på samtliga länkar som leder till de utskriftsvänliga sidorna.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-23, 22:44 #6
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Nu förstår jag inte riktigt problemet...

Varför kan du inte ha samma sida för skärmvisning som för utskrift? Du kan ju styra vad på en sida som skrivs ut och vad som visas på skärmen utan att skapa dubbelt innehåll.

Exempel:

<div>
Här skriver vi ett stycke text som alla ser....
</div>

<div class="forprint">
Här skriver vi stycke nr 2 som är det enda som ska skrivas ut på skrivaren fast den syns ju på skärmen också...
</div>

<div>
Här skriver vi ett stycke text som avslutning
</div>

Definera bara i din css-fil för utskrift att allt utom .forprint ska döljas. I den css-fil som är avsedd för skärmläsning behöver du inte definera .forprint alls...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-24, 00:25 #7
pitbulls avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Tack för tipsen!

Jag ska kolla upp detta med .forprint Det verkar vara en smidig metod som möjliggör utskrift av vald text utan att få med textannonser och annan info från sidan. Jag har aldrig pysslat med selekterad text för utskrift tidigare, så detta ska bli mycket intressant att lära.

Om jag sedan av någon anledning har dubletter av samma text i html-format så är det egen mapp och noindex i robots.txt samt i meta som gäller för att inte bli piskad för duplicate content.

Toppen! Ni är mitt ljus i mörkret!

/S
Oläst 2006-04-04, 21:20 #8
Aliquiz Aliquiz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Aliquiz Aliquiz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Om du gör dina sidor med enbart <div> och css så behöver du aldrig ha dubletter, du gör bara olika csser för olika mediatyper, se exempel nedan;

http://www.ports.se/domaininfo.asp

jämför utseendet på din skärm och utskrift genom "print preview". koden som skiljer de båda är;

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/layoutpage.css" media="screen,projection" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/layoutprint.css" media="print" />

Jag upprepade tidigare inlägg, men vill bara klargöra. rekommenderar dig att följa;
http://www.w3.org/TR/xhtml1/

mvh Anders
Aliquiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017