FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Såg nån siffra på att det är typ 0,5 % av internetanvändarna som använder Netscape 4. Sitter just nu och filurar lite på hur man ska koda sin nya hemsida, och tycker jag har lyckats rätt bra. Kodar väl preliminärt för att den ska se bra ut i Mozilla och IE (och följdaktligen i princip alla moderna webbläsare), samt Lynx så klart. Sen vill jag ju att koden ska vara rena och fin, XHTML 1 Strict och CSS, med formateringen i stilmallen och inga tables för layoutändamål.
Men NS4 verkar ha *grova* problem med att jag delar upp sidan med DIV-taggar. Kan nån som kan sånt här ta en titt på hanshq.net/test/ och säga vad jag kan ändra i koden för att det inte ska bli katastrof i NS4? Eller ska jag helt enkelt lämna de användarna åt sina öden? ### Redigerade länken med hänsyn till reglerna på WN. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kan lungt säga att det är betydligt mycket mindre än 0,5 procent som använder NS 4. Skulle chansa på en tiondel av det på sin höjd.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag personligen tar ingen som helst hänsyn till NS4. Fungerar det bra i Mozilla och Opera (samt IE förstås!) så är jag nöjd.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker du ska strunta i NS4 användarna. Tycker f.ö. att det är för mycket daltande med allt för stor ("gammal") bakåtkompabilitet. De (användarna av NS4 exempelvis) ska straffas snarare än uppmuntras att använda ett gammalt verktyg.
F.ö: hur tror ni att en normal "surfdag" ser ut för någon med en så gammal webläsare? Den personen måste vara mycket van vid att siter inte alls fungerar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() 0,06% som besökte en av mina webbar i december använde NS4 och de får skylla sig själv om inte allt funkar. Jag skulle aldrig lägga den tid som krävs på att göra alla funktioner kompatibla med såna anitkviteter. Om du ändå vill vara lite schyst kan du lägga in ett script som känner av äldre webbläsare och berätta för dessa att webbplatsen kräver en nyare version... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Som jag har hemsidan just nu är jag alldeles fruktansvärt generös... Perl-maskineriet känner av om man har en antik webbläsare och levererar i så fall en special-version, utan CSS med massa nästlade tables och sånt. Testa hanshq.net/?html32=1
Men det är förjäkla jobbigt att sitta och underhålla två versioner hela tiden så jag tänker köra med en i fortsättningen. Men jag tycker ändå det kunde vara trevligt om sidan ändå fungerade någorlunda i NS4, därför undrar jag om ni kan ta en titt på morristown.hanshq.net och se om det finns något enkelt jag kan göra för att underlätta för NS4... kan jag kanske dölja delar av stilmallen för dem? I Sydsvenskan (den tidning vi läser här nere) har de ägnat sig att testa hemsidorna hos olika kommuner, och sågade nyligen nån sida eftersom den inte funkade i NS4. De menade att Netscape 4.7 var vanligt bland Mac-användare, men det känns lite som de är ute och cyklar där, eller vad säger ni? Det är hemskt synd att NS4 är så kass, för man kan liksom inte säga åt folk att uppgradera heller efersom senare versioner, och inte minst Mozilla, har duktigt mycket större prestandakrav. ### Redigerade länkarna med hänsyn till de regler som gäller på WN. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Eller så låter man webbläsarna sköta den biten.
Lägg en grundläggande css med den gamla vanliga css-taggen. Sedan lägger du alla "bells and whistles" med @import... http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#the-cascade NS4 kan inte läsa @import och nonchalerar detta stylesheet |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|