FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad avgör om man t ex tas med i sökningar på google.se?
Har domänen eller hostens plats betydelse eller är det bara språket som avgör? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Språket har störst betydelse för att komma med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Om domänen hostas i SVerige så är du på rätt väg. Detta är en fördel, men inget krav.
Du bör även se till att språket på webbsidan återpeglas i koden. Detta kan man göra på flera sätt. Till exempel: <html lang="sv"> och <meta http-equiv="Content-language" content="sv"> Om jag inte minns fel så har detta diskuterats tidigare här på wn. Då tror jag man sade att minst två av dessa tre måste vara rätt. Alltså Hosting, html lang, och meta "Content-language" Rätta mig någon om jag missminner mig. I normala falla är Google dock ganska bra på att bedömma vilket språk sidan är skriven på, så det brukar inte vara några problem. Dock har jag sett fall då man använt vissa fackuttryck (engelska) i titel, meta taggar och tidigt i sidans innehåll, där Google inte tycks ha förstått att sidan är på svenska. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Drar man fördel av att ha en .se domän eller kan man lika gärna ha en .com domän?
Min sida vänder sig absolut enbart till svenskar. Var ikoden ska man lägga in <html lang="sv">? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Språket och inlänkarna är viktiga, har inlänkarna engelsk eller svensk ankartext? Kommer de från svenska siter eller kommer de från engelska (eller något annat språk)? Google använder sej av en teknik som kallas för stemming för att avgöra vilket språk en sida är skriven på.
Generellt kan man säga att om man omger siten med en sfär av "svenskhet" så kommer den att uppfattas som svensk av Google. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|