FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I dagsläget använder jag vanliga webbhotel konton för mina och kunders webbsidor men det börjar känna som om jag har växt ur dem. Känns som att jag borde ta steget över till någon form av egen server.
Följande är jag ute efter: En adminpanel där jag lätt kan lägga till nya webbplatser (ftp, domäner, dns osv). Skall även på ett lätt sätt kunna lägga till e-postadresser till de olika domänerna. MySQL databas. Då även kundsidor skall ligga där så krävs det att olika databaser endast skall gå att komma åt från det aktuella kontot man loggar in från. Dvs webbplats1 skall endast komma åt webbplats1s databas och webbplats2 endast webbplats2s osv. Minst 30 gb utrymme. Hyfsat bra med trafik. Servern skall stå i Sverige. Följande är jag INTE ute efter: Att själv sköta/administrera själva servern. Dvs jag är inte intresserad av att själv installera OS, webbserver, databas osv, uppdatera det när nya versioner kommer eller olika former av säkerhetsuppdateringar. Vad rekommenderar ni? Gärna länkar till olika förslag med. Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vet inte om jag har något bra svar direkt, men när jag konkurrensspånade lite fanns det inte många som erbjöd tjänsten (drift/hantering av servern), fenomenet verkar kvarstå i USA ett tag till även fast behovet är mycket stort i Sverige, vet inte riktigt vad alla väntar på
![]() GlobalInn, Dataphone, Sogeti och GleSys är de jag har i min lista på drift/hantering av server, ingen visar några priser, fövrisso av förståeliga skäl. Sen finns ju såklart Qbransch och WmData och domdär höjdarna, men deras prissättning kanske inte är så passande. Ett tips är ju att kika bl.a på WN efter leverantörer av colocation/dedikerat och kanske kan erbjuda tjänsten att ta hand om burken också, även fast dom öppet inte har information om den. Webbhotellguiden här är ett hett tips! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Många kan säkert erbjuda Managed Hosting / Drift om man frågar runt, självklart får du räkna att det kan kosta en del beroende hur mycket som ska driftas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ni får gärna komma med tips på länkar till olika sidor/leverantörer/erbjudanden om ni har några. Känner mig rätt vilse i dagsläget.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Den som jag känner till som erbjuder ett åf-program som liknar det du är ute efter är aleborg.se.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dom tar 9 kr/mb (per år) extra om man vill ha mer utrymme. Det skulle innebära att det kosta 270.000 kr om året eller 22.500 kr i månaden extra... känns inte riktigt rimligt att betala det. Sen behövs tillgång till servern för att kunna använda funktioner i stil med bla crontab. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Om du helst vill ha egen server, vad är det primära, att hyra en server eller köpa egen (eller du kanske redan har en egen) ?
Sök även på google på de namn jag angav längre upp, de har den extratjänsten om att ta hand om servern också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kollade in de sidorna, men alla har väldigt dåligt med info angående vad som ingår och priser tycker jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Som jag skrev längre upp så är just tjänsten att andra tar hand om din server väldigt sällsynt i Sverige så du får nog fråga runt bland de som hyr ut servrar om dom har det som extratjänst, allraminst då väldigt få i sverige har tjänsten och kan ge exempel på leverantörer, och leverantörer som har tjänsten inte får göra reklam för den här
![]() Sedermera är tjänsten av sådan art att den inte heller kan prisbestämmas indirekt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Sedan vilken prisklass? Ska du ha hyra någon vettig server med drift/managed hosting i Sverige så räkna minst 1500 i mån till 4.000 för lättare saker.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|