FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Flyttade denna till en ny tråd, eftersom detta är en ny fråga...
På min gamla utvecklingsburk kör jag PHP 4.3.4 och MySQL 3.23.29 och det är en kalasfin kombination. På min nya utvecklingsburk kör jag PHP 5.1.2 och MySQL 5.0.18 (vilket är den version MySQL rekommenderar, 5.1 är ju bara på alphastadiet). Nu är min fråga, den här senare kombinationen, eller iaf valet av nyaste MySQL-versionen är dumt, iom att man måste använda php_mysqli istället för php_mysql vid kontakt med databasen. Men det verkar inte vara några webbhotell som kör så pass ny version av MySQL ännu, utan de kör version 4.0.x eller ännu lägre version. Frågan är när MySQL 5.0 blir standard. För att utveckla mot 5.0 hemma och sen föra över på webhotellen som inte stödjer det är ju lite ruttet (stödjer inte mysqli ju). Hänger ni med? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Med MySQL 5.0.18 kan du kommunicera alldeles utmärkt med hjälp av PHPs mysql-kommandon. Problemet du stöter på är möjligtvis att PHP 5 på din utvecklingsmaskin har mysqli- och inte mysql-biblioteket aktiverat i php.ini.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Knappast så alla webbhotell kommer överens och byter till MySQL 5.0 samtidigt. Du själv kör ju 3.23 (apgammalt) och tycker det fungerar fint. Du är inte ensam om det.
Du kan ju slänga in en if-sats som väljer om den ska köra mysql eller mysqli. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dum jag var... aktiverade mysql-biblioteket vid sidan om mysqli och så klart det funkade... vilken jubelåsna man kan vara ibland
![]() Tack för hjälpen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Samma misstag tenderar att upprepas för de flesta som börjar. Det är ett bra sätt att lära sig :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har kört mysql 5 nu i ett tag och märkt en viss skillnad mot 4.0
5an tar mer kräm och arbetar faktiskt lite långsammare enligt mig.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det går inte att ta 4.0 config och lägga in i 5:an och tro att man skall få samma resultat. my.cnf "by default" suger något så otroligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Kör verkligen inte my.cnf default
![]() O va 4.1 som kördes innan och är inte direkt att copy filen o köra ![]() sen beror de på lite på vad för maskin du har o köra den på.. har kört den på p4 3.06HT, dual xeon, amd64a och dual opteron.. och ända jag kan säga är att xeon o opteron så funkar allt finemang (mysql5,apache2).. amd64a sög på allt..för att ta ett cs uttryck "fryslaggar" kan iofs bero på att testen för amd64a kördes på beta av debian-64a.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|