FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Vad anser ni om DropDown-menysystem både när det gäller både för En-nivå och Två-nivå (Alltså med en eller två undermenyer under en huvudkategori)? I mitt fall finns målgruppen från 30 upp till 60 år ungefär. Dvs. de som är husägare. Själv är jag lite kluven när det gäller att använda dessa system, får för mig att är man inte stadig på handen så är det lätt att musen faller utanför ytan och menysystemet fälls upp igen, man får åter klicka på huvudmenyn för att det ska fällas ner igen. Det jag är nyfiken på i första hand är vad ni anser om användarvänlighet när det gäller DropDown-menysystem? Vad har ni för erfarenheter kring detta? /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Inget fel på användarvänligheten i det, har funnits i operativ i decennier så alla vet hur de funkar. Däremot bör man kanske fundera på att fördröja uppfällningen av menyn om musen trillar utanför.
Nackdelen kan vara att inte få en total överblick direkt över menyalternativen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker om dropdownmenyer som man ska klicka på så faller den ner. Precis som digiArt skriver så är det irriterande om man råkar komma utanför och den då försvinner. Antingen använder fördröjning innan den försvinner eller så klickart man på den för att få den att komma fram och försvinna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Instämmer med föregående talare.
Det folk är vana vid är att om man klickar på ett menyalternativ så blir det antingen valt eller så visas en undermeny. Att visa/dölja menyer enbart utifrån var musen befinner sig finner jag inte användarvänligt. Men att visa/dölja på click events är ju helt ok. det är ju det man förväntar sig. BRASKLAPP: I webapplikationer finns ofta en annan defacto standard/uppfattning än vad som gäller för vanliga applikationer just eftersom web har haft en del begränsningar. Dessutom har man ofta kompromissat mellan "snygghet" och användarvänlighet. Vissa av dessa påfund (som menyer som visas bara musen kommer över) används ofta och kan av vana internetanvändare upplevas som mer rätt än att man måste klicka för att visa menyn. Därför kan vad som är bäst ur ett användarperspektiv skilja sig beroende på målgruppen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ok, tack för era synpunkter.
Vet ni vart man kan hitta/ladda ner ett befintligt menysystem som ni rekommenderar, och utifrån detta system fylla med mitt material? Så man slipper uppfinna hjulet på nytt.... Har letat lite, men inte riktigt funnit det jag söker efter. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har fastnat för denna: http://www.aplus.co.yu/adxmenu/intro/ visserligen hänger inte menyerna kvar som tidigare diskuterats, men den är rätt enkel att använda.
För IE-kompabilitet så kan du kika på http://dean.edwards.name/IE7/ istället för att använda den .htc-fil som medföljer tidigare nämnd meny. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Häromdagen köpte jag en licens för Milonic och menyn är underbar. Man kan verkligen göra allt, blir toksnyggt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag gillar funktionsmässigt menyn på http://www.home.tripnet.se/swe/start.asp, (även att det är typen man inte behöver klicka på). Det viktigaste med den är nog att den är snabb, man får direkt respons på det man gör.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag brukar använda Son Of A Suckerfish CSS-menyer för flernivås dropdowns... enkel att anpassa, gratis plus att den validerar..
http://www.htmldog.com/articles/suckerfish/dropdowns/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad gäller användarvänlighet och drop-down menyer så finns det en stor nackdel. Om användaren inte är helt säker på var informationen som denne vill ha finns, är det mycket troligt att han klickar på fel länk. Det medför att han måste börja om "ifrån början" igen. Detta gäller dock bara stora menyer men många undernivåer med många länkar.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|