FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena
Har lurkat ett tag och inte postat så mycket men har en fråga om dedikerad/co-location. Har browsat och läst lite här om Aalborg och Shellkonto och allt vad de heter. Vad jag undrar är, var kan man få det bästa av det bästa? Säg att man har en site som Tradera.com ska ska driftsättas. Krav är 99% uptime, snabba servrar osv. Det är igentligen uptimen och servicen som är prio 1. Iom co-location kanske man kör sin egen server. 1. Vilka är bäst och kan driftsätta något sådant om priset är helt oviktigt? 1.1 Samt vad skulle det då kosta? 2. Vilka är bäst ur ett budget-alternativ? (Budget = Ett par tusen i månaden) 3. Vilka är bäst om man inte vill lägga mer än 1000kr/mån på co-location eller dedikerad men ändå eftersträva krav sånär som det bara går. Krav på server är windows burk, snabb lina, uptime 99% (nätet, sen om man strular sin egen server kan ju inte påverkas) ... Finns många kompetenta aktörer här men läser man mellan raderna ibland så verkar det vara små dimpar. Aalborgs telia problem .... Scorpion data hade nått som någon inte var nöjd med osv... Vem är sånär som på felfri? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Active24?, Dependit/Webcows?, Aalborg?, Ballou? finns så många ....
Vem har sina servrar i bäst hall t.ex.? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
99% är mycket dålig uptime, ska vara över 99,9x.
Ska du ha idiotsäker drift så kostar det lite mer, då brukar man leverera allt redundant till kund som redundanta elmatningar som är avsäkrade. Och då är det självklart att kunna leverera kunds trafik via specafika ISP kund vill ha även kunna garantera kunds trafik fungerar över 99,99%. Bra dedikerat är svårt att få under 1000 i mån om det ska vara något vettigt. Vem som har bäst hall? Alla lär svara att dom har bäst. Men som seriös kund ska man be få åka kolla. Om jag skulle bortse våran egen infrastruktur och skulle hyrt in hos någon datorhall skulle jag inte hyrt av någon av dom du räknande upp för vettiga saker. Då skulle jag valt Song/Telenor/IP-Only/Dataphone etc etc som är dom vettigaste om du behöver extremt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du tittar på Upptid.se så får du lite koll på hur det ser ut med upptiden.
Tänk på att 99% tillgänglighet är lika med 87 timmars nertid på ett år. //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hyra direkt från en leverantör med andra ord?
Hur genomför man det, slår man bara en signal och "Hej jag heter Svenne och vill hyra co-location hos er...." hehe. Om du förstår vad jag menar. Om man ser till 99,99% av annan leverantör då. Någon som hyr in sig hos de stora men har eget företag. Vet inte om jag säger rätt här nu, är inte så hemma därför jag frågar. Priset är fortfarande oviktigt. Vilka företräder du Patrik? Vad kostar det hos er? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
"Upptid.se mäter tillgängligheten för Sveriges alla webbhotell. Kontrollerna sker genom att alla sidor besöks varje minut med hjälp av ett flertal utsprida datorer i Sverige." //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Björn - Yes jag såg det, var lite för het på gröten så jag "...." mitt inlägg
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kan rekommendera Glesys, jag har två servers stående där och det fungerar perfekt. Jag ligger på 99.98% upptid (enligt egen statistik) och det är bra priser.
Annars har jag hört mycket gott om Port80. //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Självklart kan du ringa till dom säga vad du vill ha och få pris och förhandla, är så det brukar gå till om man vill ha specefik info eller liknande. Upptid stämmer delvis bra, själv har man sett att alla har visas nere lite då och då. Så självklart är det inte 100% statistik. Sedan testar den bara företagets sida (http) om den är uppe. Dock Webcows har jag sett gå ner rätt många gånger, även om det varit små avbrott. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|