FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har lite bekymmer med att skapa thumbnails med PHP. Det finns ju ett paket just avsett för att behandla bilder, nämligen GD. Dock verkar det inte som att detta paket är "enablat" från start i PHP. Enligt PHPs API ska GD följa med i versioner över 4.3 och jag kör med PHP 4.3.10, så det borde finnas med i min installation.
Hur aktiverar jag GD så jag kan använda mig av dess funktioner? I APIn står följande vilket inte gör mig speciellt smart: "To enable GD-support configure PHP --with-gd[=DIR], where DIR is the GD base install directory. To use the recommended bundled version of the GD library (which was first bundled in PHP 4.3.0), use the configure option --with-gd. GD library requires libpng and libjpeg to compile." Länk till ovan citerad sida: http://se2.php.net/gd Vore ytterst tacksam för lite hjälp! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Antagligen så måste du aktivera GD i inställningsfilen php.ini
Brukar räcka med att ta bort tecknet ; innan raden som aktiverar GD: extension=php_gd2.dll Detta gäller för Windowsversionen av PHP men jag tror att de bör vara lika oavsett version. Dessutom måste extension_dir i php.ini peka på rätt katalog där GD ligger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Ska det finns någon mapp eller *.dll-fil någonstans i php-hierarkin som indikerar att GD verkligen är installerat? Jag hittar inget sådant. Känns som att det kan vara en bra början att säkra att GD verkligen finns ![]() Men som sagt, raden du nämnde i php.ini fanns redan så det borde ju vara förberett för GD i den versionen för PHP jag använder... Stort tack för svaret ! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Är det en Windows burk?
Då ska du ställa in vart extensions ligger. Sen kommentera bort raden i php.ini Är det en Linux burk, får du kompilera om PHP med --with-gd[=DIR]. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är en windowsburk jag kör servern på.
Dock har jag ingen mapp i php-diren som heter "extensions" vilken aktiveringsanvisningarna på GD:s hemsida syftar till (http://www.boutell.com/gd/faq.html). Jag har heller inte den dll-fil (php_gd2.dll) som dem vill att man ska syfta till. Kan man ladda ner endast GD-paketet? Då jag kollar runt på GDs sida verkar det som att för phpversioner över 4.3 INTE ska använda det paket som finns tillgängligt på sidan på grund av kompatibilitetsproblem. Men vad ska man då använda? hnn: Du säger kompilera om php, vad menar du mer exakt? Jag vet vad kompilering innebär men vad krävs för att kompilera phps egna filer och hur gör jag det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ladda ner källkoden:
http://www.php.net/downloads.php och följ instruktionerna i README och/eller INSTALL filerna. jag misstänker dock att om du måste fråga så är det ingen idé att du försöker... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur installerade du PHP? PHP för windows finns dels som en exekverbar installationsfil på runt 2MB och en zip-fil på runt 8MB. Skillnaden i storlek beror på att den förstnämnda versionen inte innehåller några extensions alls. Har du ingen extensions-katalog alls så gissar jag att du använt "fel" version...
Du borde förresten uppdatera PHP. Version 4.3.10 släpptes i december 2004 och sedan dess har en hel vagnslast med buggar fixats. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Tack för hjälpen iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Gjorde en manuell ominstallation av PHP inklusive alla extensions och nu fungerar allt som en klocka. Oerhört skönt...
Är de inte underligt att efter man fått uppleva 5 min då allt fungerar som man vill så kan man utså ytterligare 10 timmar då allt går åt skogen? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||