FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har tänkt söka in till högskolan i höst, men får olika svar på den här frågan hela tiden. Hur funkar det med högskoleprovet? Kan jag söka in till högskolan med bara resultaten på högskoleprovet, eller gäller det som komplement till gymnasiebetygen (som jag tyvärr inte har några)?
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om en utbildning har 60 platser så kommer 20 av dessa att vara oåtkomliga för människor som hade 20.00 i avgångsbetyg från gymnasiet. Istället kommer de att fördelas bland de 20 sökande som har bäst resultat på sitt högskoleprov.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är som Koala säger men du måste ha minst G i alla grundämnen samt ämnena som är förkunskapskrav till kursen/programet du söker till, eller hur?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Alla frågor besvaras av högskoleverket och deras sajt studera .nu
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du måste ha de ämnen programmet/kursen söker med minst betyg godkänt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
är det första gången du gör provet, förvänta dig inte för mycket! Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Humm, humm, så det är så det är. Aja, då blir det folkhögskolan först.
Citat:
Tack för svaren iaf, det hjälpte enormt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vore ju lite sjukt om man utan att ha läst säg Fysik B, Kemi B, Biologi B, skrev högskoleprovet (som består av Svenska, Engelska, Matematik), fick ett toppresultat och sedan kom in på läkarlinjen. :P
Tycker det säger sig själv att man iaf måste vara godkänd i de ämnen som krävs för utbildningen man söker, sedan kan man väl diskutera huruvida det är vettigt att ens svenska / engelska / matematikkunskaper ska kunna få hjälpa upp helt andra ämnen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag trodde naturligtvis inte att högskoleprovet gällde istället för ett programs speciella behörigheter, utan för den grundläggande behörigheten; "gymnasiekompetensen".
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|