FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag beställde 15 EU-domäner för Land Rush genom Crystone. Eftersom jag inte visste om jag ville ha alla domännamnen kontrollerade jag först i avtalet att man inte band sig till att köpa dessa. Det framgick att betalningen av domänerna skulle vara verifieringen att man vill ha dom. Eftersom jag har mycket större förtroende för Loopia reggade jag samma domäner hos dem när det blev möjligt och därmed betalade jag aldrig till Crystone. Nu har det gått ett antal månader utan att pip från Crystone föränn idag då jag fick 15 påminnelser med påminnelseavgift i brevlådan. När jag kollar på avtalet på deras webbsida idag ser jag att dom skrivit om det. Eller rättare sagt tagit bort deras temporära EU-avtal och implementerat ett nytt i deras generella som fungerar för alla tjänster. I det nya avtalet är en beställning bindande och att det kostar 180:- per avbeställning.
Jag reagerade på att det första avtalet var riktigt dåligt skrivet och att det snarare var ett stolpskott än en jurist som plitat ner bokstäverna. Jag tänkte faktiskt spara det avtalet utifall att Crystone skulle strula (jag hade det på känn), men av någon anledning verkar det inte som att jag gjort detta. Är det någon annan som har det gamla avtalet eller sitter i samma sits som mig? Jag känner åtminstonde en person som råkat ut för samma sak som jag. Jag är såååååå glad att jag valde PRQ framför Crystone när jag valde co-location för ett halvår sedan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
VIP
|
Jag är faktiskt av en helt annan uppfattning om Crystone. Ditt antal påminnelser var en "droppe i havet" jämfört med vad jag möttas av idag
![]() I alla fall, om du lugnt och sansat diskuterar med deras support så är jag övertygad om att du kommer fram till en vettig lösning tillslut. En eloge till Crystone från mig för deras vänliga och professionella bemötande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det här är inte det första du hör av oss i den här frågan, vi har redan mailat ut en faktura och en påminnelse till den mailadress du angav vid beställningen, och du har haft massor av tid på dig att ångra dig och slippa admnistrativa avgifter och påminnelser. Problemet som du upplever nu är, som jag ser det, relaterat till att du inte kontaktat oss när du kommit fram till att du inte litade på oss (upptäckte att Loopia var billigare) och hellre ville göra din beställning hos Loopia, och inte heller när vi mailat dig fakturor och påminnelser. Självklart kan du kontakta vår support så ser dom till att få bort fakturorna, vill du inte vara kund hos oss så vill vi såklart inte tvinga dig till det. Jag vet inte hur Loopia gör i den här frågan, men jag gissar att dom också kommer att vilja ha betalt för sina tjänster. MVH Dennis Haga Eastpoint AB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
Så nu har jag betalt för två domäner som jag förhandsbeställde och får jag inte domänerna så kan jag ju känna mig blåst på större delen av beloppet. Väldigt märklig förfarande. Men det är ju mitt eget fel... |
||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är ju iofs bussig om man avbeställer innan vi skickar ut en massa brev och påminnelser, så blir det ju lite lättare för oss också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vi återbetalar och tar imot avbeställningar om kunden inte vill ha domänerna. Sen kan man ju tycka att det skulle vara bussigt mot alla som säljer via webben att man hör av sig om det är så att man vill avbeställa något. Innan leverantören lägger tid på administration såsom påminnelser tex. /MK |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
VIP
|
Jag tror inte att Loopia kommer vara bättre på .EU domäner än Crystone, snarare tvärtom. Men det är nog tyskar och holländare som kommer knipa mycket av det som nu finns kvar vid landrush.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hur går det till egentligen? Har inte läst på sååååå mycket, vem äger rätten till att registrera först? Och om man inte får domänen, får man pengarna tillbaka då? Från tex. Loopia... varför ska man betala i förväg isf? Missade jag nåt finstilt nu? :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vid avbeställning ska man aktivt avbeställa och inte göra det passivt. Gör man inte det har man ingen rätt till avbeställning.
Nog för att en del företag är minst sagt ruttena i att upplysa sina kunder, som att säga att man inte behöver betala för sin domän om den inte går att regga och samtidigt hålla inne med att det finns en ansökningsavgift, men samtidigt finns det kunder som orsakar seriösa företag stora kostnader med sin nonchalans mot löften, avtal osv. Ibland önskar jag att det fanns ett omvänt Plus på TV, där företag fick berätta om hur kunder kan bete sig och hur andra kunder drabbas av detta eftersom struliga kunder orsakar högre pris på varor och tjänster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu är problemet löst. Jag har fått "avbeställa" alla intresseanmälningarna, för det är just vad det var. Det framgick kanske inte tidigare p.g.a. mitt ordval, men det är inte riktiga beställningar jag gjorde utan intressenmälningar där jag inte band upp mig för något köp. Eftersom jag inte sparat avtalet är det enda bevis jag har nu (förutom bekanta med samma uppfattning som jag) det automatiska epostet som jag fick som svar då jag gjort intresseanmälan. Rubriken på detta epost var "Intresseanmälan av .eu-adresser!".
Jag är 100% säker på att avtalet jag godkände var ett separat avtal endast för EU-domäner och inte det avtalet man måste godkänna nu för att beställa EU-domäner på www.crystone.se. Om ni påstår att ni inte ändrat i avtalet måste ni mena att ni helt enkelt tagit bort det avtalet jag godkände (för intresseanmälan) och istället gjort ett nytt avtal för riktig registrering. Enligt min mening har Crystone helt klart gjort fel men nu löste det sig iaf eftersom dom är shyssta i grund och botten. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|