FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla!
![]() Jag skall under året starta EF med lite olika verksamhetsområden. Driver för tillfället en portal/forum som jag vill inkludera i företagets verksamhet. Kommer att sälja annonsplatser samt köra Adsense etc. Måste man i ansökan redogöra för denna typ av verksamhet specifikt? Området webbdesign kommer f.ö. att utgöra en av mina huvudsakliga verksamhetsområden. Kan webmasterverksamheten sorteras under detta avsnitt? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Lägg till något i stil med:
"Utveckla och driva interaktiva tjänster på internet" funkade för oss. täcker allt möjligt smått och gott ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är bara Bolagsverket som är noga med att du sätter in din verksamet i rätt s.k. branschkoder. Skatteverket bryr sig i stort inte om hur du beskriver din verksamhet.
Det fina med EF är att du kan göra i princip vad som helts i det utan att behöva meddela någon vad du håller på med. Du kan även ha din verksamhet under vilket namn som helst om du inte inkräktar på andras namn. Du kan heta Moonshadow webbdesign, Moonshadow bilverkstad, Moonshadow Reklam, Moonshadow Frukt och Grönt, ja, vad du gör för tillfället. Enda gången det kanske har betydelse är när du vill öppna t.ex. ett bankkonto. Då bör du visa upp ett registeringsbevis för banken med ett företagsnamn. När du deklarerar din EF så nämner du aldrig ditt företags namn. En enskild firma är du och aldrig en juridisk person, som t.ex. en ideell förening, aktiebolag m.m. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Normalt skall bara avdrag som är relaterade till den hos skatteverket registrerade verksamheten tilllåtas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Visst, avdrag för grönsaksinköp kanske inte godtas hos ett företag i datorbranschen, men jag skulle bli ganska förvånad om SKV anmärte på Adwordsförsäljning i ett webdesignföretag t.ex. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar!
Eftersom EF och jag är samma sak så borde det inte spela någon roll att jag sedan tidigare reggat mina adsense-konton som privatperson? Jag kan ändå ta upp dessa i bokföringen, eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan välja att ta upp dina adsensinkomster som inkomst av tjänst eller in din bokföring. Om inkomsterna kommer från hemsidor du driver i ditt företag ska du ta upp adsensinkomsterna i företaget. Har du en hemsidan vid sidan om företaget som du har som en privatsida men har adsensinkoster på så kan du ta upp dem som tjänst.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|