FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Försöker skapa en lista från tabelldata från olika rows mellan dessa önskar jag ha kommatecken (,) vilket inte blir snyggt på en rad om det visar sig att visa rows inte innehåller text. Antar att man kan kompletera med någon if-sats men hur?
Tex. Pristagare: Arne Weise, Martin Luther King, Mr. Black A, Mr. Black B. skall inte se ut som nedan om tex. Mr. Black A inte finns i $row['namn2']. Pristagare: Arne Weise, Martin Luther King, , Mr. Black B. Pristagare: '. $row['namn1'] .', '. $row['namn2'] .', '. $row['namn3'] .' '; |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Borde vara tämligen enkelt. Men nu är det Jul och jag har inte tid att skriva kod :-)
Gör din fråga och få fram ett recordset som du senare loopar dig igenom while (så länge det finns rader) { $strNamnX = $row['namn1']; if(strNamnX.length > 0) { echo $strNamnX ; echo ', '; } } God Jul |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
God jul förresten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
jag tycker det låter som att du ska använda WHERE LENGTH(falt_namn)!=0
det är ju mkt smartare att göra det i SQL, det går så förfärligt mycket snabbare |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmm skall försöka strukturera databasen. Jag har en databas med tre kolumner av namn (namn1, namn2, namn3). När jag presenterar det som finns lägger jag komma emellan namnen som ovan.
Om jag kör med WHERE LENGTH(namn1)!=0 spelar det väl ingen roll, dubbel kommatering uppstår väl ändå? (namn1, , namn3). Lättaste är kanske bara att spara data med kommatering på en gång i ett fält, dvs skippa kolumnerna namn1, namn2, namn3 och istället köra ett fält kallat namn som ser ut som Mr. Black1, Mr. Black2, Sven etc. Nackdelarna blir ju att jag inte enkelt kan ta ut individuella namn eller koppla dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
"har en databas med tre kolumner av namn (namn1, namn2, namn3). "
Varför har du tre kolumner? Är det 1:a , 2:a och 3:e pris? (För tittar jag på ditt exempel så har du ju med 4 snubbar (kanske delad 1:a plats :- ) ) och då fallerar din struktur lite. Som nämts tidigare. Sätt dig ner med penna och papper och tänk ut vilka saker du vill ha med i ditt system. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||