FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
drar ett forum, typ detta, mycket bandbredd? dvs forum som sådant, att det sen varierar beroende på antal inlägg osv förstår jag
![]() men att ha ett forum med ett x antal medlemmar och x antal inlägg är det kostsamt (allt är ju relativt, men det torde väl vara rätt billigt jämfört med t ex ha massa .mpg eller bilder etc som laddas ner) om vi som gravt exempel tar flashback.se med sina 62,000 registrerade medlemmar och nästan 700,000 (!) inlägg, hur mycket uppskattningsvis tror ni den delen kostar i månaden i bandbreddkostnad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Min huvudsajt har bara 14K aktiva medlemmar och 5K unika men bandbredden börjar närma sig 6GB om dagen. Enligt loggen är 98% av det ren HTML.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Är det alltså utöver detta komprimeringen sker? Och innebär det att om du ställer in att komprimera 5 gånger så leder det bara till 25% förbättring totalt sett eftersom modemet då inte kan komprimera 4 ggr längre? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
"Upp till 4 gånger" är nog väldigt lågt att ta i. Det finns nog ingen gräns för hur mycket modem-algoritmen komprimerar. Den kan säkert komprimera 1000 gånger om materialet är komprimerings-vänligt, fast det var kanske normal HTML-kod du menade. Hsh, på en av mina siter så är mängden HTML-kod som genereras vid en av de mest trafikerade sidorna upp mot 50kb. Även om man har vanligt ADSL så känns den mängden av. Med gzlib komprimerar jag den koden till ca 9kb. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
ingen som kan svara på mina frågor?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hejsan,
Jag driver ett forum som ar listat under lankar, jag vet inte om den har informationen gynnar dig da jag fortf. inte fatt sa mycket aktivitet pa forumet men du far den iaf. Igar hade jag, 238 unika besokare, 982 sidvisningar, 12030 hits, detta tog 98.49mb bandbredd. kolla sidan sa ser du hur den ar utformad. enligt statistiken ar det under hela manaden, 89.3% *.gif 7.8% *.php resten ar jpg, js, png och html. hoppas det hjalpte, lycka till. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|