FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi har fått den smickrande uppgiften att vi ska ha en debatt på torsdag där halva klassen är för och andra klassen är emot att Elektronik gör din vardag mycket enklare. Typiskt nog lyckades jag hamna i gruppen som är emot att Elektronik gör din vardag mycket enklare. Med elektronik menas saker som lampor, bil, dator, tv - allt som har en gnutta el i sig.
Min fråga är, vad finns det för argument emot att elektronik gör din vardag enklare? Kan verkligen inte komma på en enda, blir ju som att leva på stenåldern... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Fråga de äldre på WN, de borde ju veta hur det är att växa upp utan färgTV och datorer m.m.
![]() Finns ju en hel del gamlingar på detta forum hahaha! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Medelåldern har alltid ökat ju längre vi har kommit men jag skulle inte bli förvånad om det stannar upp när vi blir äldre. Det kan omöjligt vara bra för kroppen att sitta framför datorn, TVn hela dagarna. Jag vet att det finns folk som rör sig men det finns även dem som inte gör någonting alls. Så datorn, TVn/Datorn->lathet->sjukdomar ![]() Även om det finns bilar utan elektronik så leder ju ändå bilarna till försurning och till ökning av växthuseffekten. Kanske går att använda som argument. Du kan i alla fall nämna att det används kemikalier för framställning av elektronik som är skadligt för miljön och alla länder har inte kommit så långt i lagar att de har förbjuder/har koll var fabriken släpper ut gifterna. Se bara på Freoner som vi inte trodde var farliga men som idag finns i alla gamla kylskåp. (Freoner reagerar med ozon och förstör ozonlagret. Det tar ca 20år för utsläppta freoner att stiga tills de kommer till den höjden där ozon finns och än idag släpper vi ut Freoner, dock inte i Sverige(?)) Du kan även argumentera för tillverkning av EL. Det förstör för djurlivet. Laxar har problem i vattendrag. Naturen blir hemskt ful när det står hundratals vindkraftverk och kärnkraftsavfall vet vi inte var vi ska göra av mer än att förvara det i 10 000år (100 000 generationer?). Innan det första kärnavfallet är ofarligt så har vi förvandlat jorden till en lysande grön boll i rymden. Ja det är bara att låta fantasin flöda ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Då: Jaga, äta, sova, dö. Idag: Plugga, plugga, söka jobb, plugga, äta, plugga, äta, äta, felsöka elektronik, äta, försöka somna, söka jobb, plugga lite till, gå till läkaren och få antidepressiva medel, titta på tv, dö. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
FredrikMH: Problemet är att det inte är frågan om elektronik är bra eller ej, utan om det förenklar din vardag. Det har ingen betydelse ifall miljön går i tusen bitar då frågan är om det gör det enklare med el.
Det är just det problemet ligger i, frågan är ställd på ett sådant sätt att det är omöjligt att komma på att det blir enklare utan el... Jag tycker då inte att det är enklare att ta cykeln till Sthlm än att ta flyget/tåget även om det är bättre för miljön. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
spindeln:
Citat:
Stenåldern - hur är det med historiaundervisningen i skolan idag egentligen? ![]() El kom som FredrikMH vara inne på i början av 1900-talet, för den stora massan någonstans omkring 1930, om vi pratar Sverige. Under den största delan av tiden mänskligheten funnits har det varit utan el och det har fungerat bra, eftersom vi fortfarande finns kvar. Hoten mot mänskligheten är större nu än tidigare och de orsakerna ligger i el/elektronik. Miljöförstöring, kärnvapen är skapelser som kan skrivas på elens konto. Snabbare kommunikationen ökar risken för ex smittspridning, gränsöverskridande brottslighet, terrordåd osv. Kommunikationerna skapar också flytt av arbetstillfällen till i andra länder där förhållandena i vissa fall kan liknas med slavarbete. Tänk på det nästa gång du tar på dig jumpaskorna. Mycket av det som skapades under tiden utan el är i högsta grad bestående idag. Den drama som skrevs för över 2000 år sedan i Grekland ligger fortfarande till grund för dagens filmer. Litteratur, filosofi, musik skapades under den tiden som fortfarande lever kvar vårt samhälle. För hur många av er tror att rappmusik kommer spelas om 200 år? Ett samhälle utan el skapar en hållbar utveckling där människor får tid till att umgås med varandra. Skapa något av egen kraft istället för att sitta framför TV:n eller dator som en passiv betraktare av skeendena omkring dem. edit: korr |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() En generationtid på 0.1 år... till och med möss har en genarationstid på 0.2 år (ca 10 v) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
En negativ sak du kan ta upp är att jag tack vare elektroniken måste läsa denna tråden.
Hälsa gärna läraren från mig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|