FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Vad jag har förstått så bryr sig google inte om keywords så mycket, men lite grann iaf. Kan man ha olika keywords på olika sidor, tex undersidor. Jag som driver en hockeysida, har tex keywords så som hockey, hockeyforum osv på förstasidan, men om man klickar ner sig i en undersida med alla djurgårdsspelare, går det då lägga in utvalda spelare i keywords istället? Eller hjälper inte det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
keywordsen ska svara mot sidans innehåll som jag har förstått. Så det är klart att du kan ha olika keywords, men ha med dem på sidan också, så att keywordsen är relevanta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Självkart ska jag ha dem på sidan också... men hur ofta kollar google alt msn osv opp vad jag har för keywords på undersidor?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
keywords kollas väl varje gång din sida spindlas (kan inte tänka mig annat), och det i sin tur beror väldigt mkt på hur ofta du uppdaterar den & hur populär den är.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Då det gäller fördelningen av nyckelord (såväl i meta keywords som i innehållet, titlar mm..) så är ett tips att börja med de övergripande begreppen på översta nivån. Alltså på startsidan och de som ligger i samma nivå som startsidan. Och sedan jobba sig ned på mer specifika begrepp längre ned i strukturen.
Exempel: Terrängfordon -> Skoter -> Ski Doo -> Ski Doo MXZ..... (kanske ett töntigt exempel, men ni fattar nog vad jag menar). Att jobba på detta sätt ger bra utfall sett ur användarens perspektiv, och även ur sökmotorernas perspektiv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo, men på startsidan har jag som sagt
hockey -> Lagen -> Frölunda -> Joel Lunqvist typ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Den sanna betydelsen av keywords och Google ser du först när du lägger in AdSense på sajten.
Men, allting räknas, även om keywords kanske bara får 2 av sammanlagt 10 000 poäng vad gäller placering i sökresultaten. Däremot har jag börjat misstänka att nyckelorden används mer för att avgöra vilken typ av sida som en länk kommer ifrån... Där tror jag att keywords är viktigare. En länk till din sajt från en sida vars keywords är "sport, klubbar, ishockey, rinkar, elitserien" skulle då bedömas som mer relevant än från en sida vars keywords är "tandläkare, tandimplantat, krona, lettiskt tandguld" om du förstår vad jag menar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej, så om jag får en länk från swehockey.se (önsketänkande) så ses det som mer relevant än om det kom bredband.net, om man ser till att google kollar på keywords?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag har inga som helst bevis för att keywords används för att avgöra vad en sida handlar om, men eftersom de finns där, och (även av rena sökmotorspammare) används för att uttrycka för sökmotorerna vad sidan handlar om, så vore det bra konstigt om de inte skulle användas för att avgöra hur relevant länken är. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|