Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Pengar från kronofogden

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-10, 08:55 #1
IFK Konsult IFK Konsult är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Nykomling

Hej

Hur bokför man följande:

Säg att jag sålt en tjänst för 400+moms = 500 kr.

Jag får inte betalt i tid och skickar en påminnelse så skulden är uppe i 600 kr när jag går till kronofogden. Där får jag betala 300 kr i avgift.

Ett halvår senare får jag pengar i 2 omgångar från kronofogden som har drivit in pengarna. För enkelhetes skull säger vi att jag sammanlagt får in 1500. Är momsen nu helt plötsligt på totalbeloppet dvs 300 kr i moms?

Är det moms på påminnelseavgiften dvs om jag hade fått betalt (600) efter första påminnelsen, eller är det fortfarande bara 100 kr moms?
IFK Konsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 09:30 #2
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
ring revisorn även om du får svar här är det inte så smart att lita på det. Det är ändå du som är ansvarig.
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 10:04 #3
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by IFK Konsult@Dec 10 2005, 09:55
Hej
Hur bokför man följande:
Jag får inte betalt i tid och skickar en påminnelse så skulden är uppe i 600 kr när jag går till kronofogden. Där får jag betala 300 kr i avgift.
Ett halvår senare får jag pengar i 2 omgångar från kronofogden som har drivit in pengarna. För enkelhetes skull säger vi att jag sammanlagt får in 1500. Är momsen nu helt plötsligt på totalbeloppet dvs 300 kr i moms?
Är det moms på påminnelseavgiften dvs om jag hade fått betalt (600) efter första påminnelsen, eller är det fortfarande bara 100 kr moms?
Det är fortfarande bara moms på det ursprungliga beloppet. De andra penagarna du får in nu är dels påminnelseavgiften och inkassoavgiften (ingen moms på något av detta då det inte innebär en omsättning av någon vara eller tjänst utan är en rent finansell sak) dels är det kunden som ska betala de 300:- som du från början fick betala till KFM för att få ärendet drivet (där är det altså bara en fråga om att du gjort ett utlägg som du nu får tillbaka).

Tro mig nu. men du kan faktiskt lita på detta svaret eftersom jag skulle sagt samma sak till en klient som ringt !!
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 12:38 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av DFT
Citat:
Ursprungligen postat av IFK Konsult
Hej
Hur bokför man följande:

Det är fortfarande bara moms på det ursprungliga beloppet. De andra penagarna du får in nu är dels påminnelseavgiften och inkassoavgiften (ingen moms på något av detta då det inte innebär en omsättning av någon vara eller tjänst utan är en rent finansell sak) dels är det kunden som ska betala de 300:- som du från början fick betala till KFM för att få ärendet drivet (där är det altså bara en fråga om att du gjort ett utlägg som du nu får tillbaka).

Tro mig nu. men du kan faktiskt lita på detta svaret eftersom jag skulle sagt samma sak till en klient som ringt !!
Tack så jättemycket för hjälpen!
IFK Konsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017