FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har totalt provat allt, men inget vill funka.
Jag skulle vilja dela ut ex. en mapp med musik ifrån min dator (MS Windows Home) till min andra dator i det trådlösa nätverket (MS Windows Pro). Båda två datorerna ligger i samma arbetsgrupp. PRO maskinen ser min dator i arbetsgruppen samt sin egen men min ser bara HOME maskinen (local). Kör med utrustning: D-Link DSL-G604T (modem/trådlöst/router) D-Link DWL-G122 (HOME, usb/trådlöst/nätverkskort) D-Link DWL-510 (PRO, trådlöst/nätverkskort) Båda datorerna kan gå ut på internet och allt sånt! Önskas svar innan jag river av mig håret <_< |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Betydligt enklare om både körde PRO. För då kan man stänga av "Förenklad fildelning". Testa med att skapa 2 likadana konton med samma lösenord.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Om det bara är två datorer det handlar om så är ett fusktips att skapa en fjärranslutning till XP PRO datorn och dela hårddiskar mellan dem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Svårt med den lilla informationen du ger men pröva detta: Högerklicka på "Mina nätverksplatser" och sen "Sök efter datorer". Skriv in datorns namn eller IPnummer. Båda datorerna ska ligga under samma subnät. Hittar du den inte då så har du möjligen en brandvägg igång.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har samma problem hemma och jag vet inte varför det är som det är.
Min stationära kommmer inte åt Familjens dator (Windows 2000), min laptop kommer däremot åt de utdelade filerna (laptopen kör Windows XP Pro). Min laptop kommer i sin tur inte åt min sationära medans det fungerar tvärtom (Min stationära hittar laptopen). Så när jag ska dra filer eller lägga upp filer till familjens dator får jag använda min laptop som någon tolk och lagra filerna på temporärt ![]() Jag har för mig att jag fått det att fungera innan om man pillar i inställningarna för nätverket men det är så sällan jag behöver flytta filer så jag har inte orkat fixa det igen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad har respektive dator-användare för rättigheter? Har de fullständiga rättigheter åt båda hållen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Rättigheterna har igentligen inget att göra med förrän datorn kan se den andra datorn. Det som som berör problemmet är förmodligen en tjänst som kallas browserservice. Enkelt förklarat, denna tjänst rullar på datorerna och presenterar datorn för andra datorer på samma nätverk samt samlar information om andra maskiner på nätverket. När du sen klickar neråt på "Mina nätverkplatser" så får du en lista på vilka datorer som finns i nätverket. Den lista är alltså insamlad innan du försöker "browsa" nätverket.
Det du ska göra först och främst är att maskinerna hittar varandra. Detta gör du genom att söka efter datorer som jag nämnde högre upp. Hittar du inget så kan en brandvägg tex XP´s egna eller Nortons mm stänga denna tjänst ute. Stäng därför av brandväggen under test. Nedan länk kan vara av värde också: http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q318030 Sen när du ser den andra datorn, då är det dags att "leka" med rättigheterna. Lycka till, |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() MVH Marcus |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag utryckte mig som en kratta, jag menade förstås fjärrskrivbord och fjärrstyra XP PRO maskinen. När man gör detta så har man möjlighet att dela hårddiskarna mellan dem.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|