FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Till en viss katalog på en av mina sajter får jag mycket förfrågningar på filer som inte finns. Dessa förfrågningar genererar mycket 404
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Först: Orsakar det verkligen problem att det loggas? Om du har rotering av loggarna så finns det vad jag vet inget sätt att behålla logginfunktionaliteten och selektivt spara vissa saker utan att prestandan blir lidande, men du vet väl bäst själv.
alternativ ett är att du stänger av felloggningen helt och hållet genom att ta bort ErrorLog-direktivet i din apache-config, men det är ju väldigt opraktiskt, för att inte säga dumt ![]() alternativ två är att du pipe:ar ErrorLog till ett program eller script som filtrerar bort det som du inte vill spara: ErrorLog "|/var/www/scripts/mittlillafiltreringscript" Vad jag vet så finns det inget annat alternativ, det *går* säkert att lösa genom att bygga en apache-modul, men fan vet om det är värt besväret |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, det orsakar problem. Jag tycker om att regelbundet kika i felloggen och då vill jag inte se 99% "file does not exists" på filer som inte ska finnas.
Får väl pajpa in errloggen till grep då. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad är det för fel på följande rad? Det går ju bara inte göra fel på en sån här enkel grej!
Citat:
Jag kör Apache 2.0.55 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu är jag ingen expert på Apache-konfiguration, men genom att titta på:
http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/core....e.html#errorlog så skulle jag gissa att raden borde se ut som följer: Kod:
ErrorLog "| /bin/grep -v loggaintemig" Annars är ju ett alternativ att grep:a då du tittar på loggen istället. På så sätt komemr du ju (om du vill) även kunna se exakt hur mkt "felaktiga" 404 du får. Genom att aldrig logga dessa 404 försvinner ju viss statistik. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|