FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kanske har diskuterats förut, sorry isf, men med aneldning av denna tråd: http://www.webmasternetwork.se/f8t11217.html så kom jag att fundera på inspiration kontra stöld av ett webbplats utseende. Var går gränsen för vad som är inspiration och vad som är stöld? Finns det nån gräns överhuvudtaget eller får man gå på känsla?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu är jag absolut ingen expert, men jag tror att det här med "känsla" är svårt rent juridiskt.
![]() Visst ser man likheter ibland, men som försvar skulle man kunna dra till med nåt sånt här (nu tar jag bara hänsyn till layout/design): - Det finns ett par miljoner hemsidor, skapade av ett antal hundratusen personer. Det känns därför inte helt osannolikt att två personer oberoende av varandra skulle kunna ta fram en nästan identisk design. - Tittar man bara på HTML-strukturen (alltså om man ignorerar färgval och bilder) så känns det direkt som att jag - och många andra - flera gånger har gjort liknande sidor som de i tråden du hänvisar till. Det är knappast unikt ha menyn till vänster och att bygga upp en sida med tabeller - och det går ju egentligen bara att göra på ett ganska begränsat antal sätt. (Sen är det ju i och för sig intressant att det är exakt samma indention, bildnamn och liknande i fallet pixial.se vs plankatullen.nu...) - Besök 1000 slumpmässigt utvalda sidor så ser du nog både färgkombinationer och typsnitt som återkommer. Slutsats? Mycket svårt att hävda något annat än inspiration.. om ens det. Men det är klart, om hemsidan är komplex och består av bilder med slumpmässiga mönster och liknande så har man kanske en chans. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Frågan om inspiration eller stöld förekommer i allt kreativt skapande. Se på konst, musik, film, litteratur, arkitektur. Övertramp och plagiat sker där också.
När uttryckssätten inom de branscherna blir likartade brukar det vara fråga om trender eller influenser, på samma sätt som i vår bransch. Framade sidor var på modet för några år sedan, ett tag skulle nästan alla sidor ha någon form av flash, I-framar, divar etc är andra trender som kommit. Så egentligen inget nytt under solen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
äh...
|
||