Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Oseriös domänköpare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-29, 20:50 #1
scarto scarto är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2005
scarto scarto är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2005
Hej,

Hittade hit till WN genom en slump och här verkar väldigt trevligt. När jag ändå är här kan jag passa på att varna för en oseriös domänköpare som jag råkade ut för förra veckan.

Det började med att jag fick ett mail av någon som kallar sig "Klaus Henson" från Opera Technologies" som ville köpa en utav mina domäner. Han fick svar på sina frågor om pris osv och priset accepterades i andra mailet. I tredje mailet var han orolig över trademarks och undrade om jag visste någon bra tjänst där man kunde kolla upp detta. I fjärde mailet hade han tydligen hittat någon bra tjänst och redan betalt halva summan. Den andra delen skulle jag betala utan att han frågat mig om detta. Läs mailet nedan.

I'm not a lawyer and free public trademark search cannot help me. I'm going to resell your name to my clients in USA. So we must perform a search on US trademarks.

I made my online research and found two reliable services we could use to verify your domain name.

First service URL http://www.legalzoom.com
But their service "WorldScan U.S. and International Search $499.00" is very expensive for us.

I found a cheaper service - http://www.softforces.com/checkdomain.htm

These guys were recommended as Internet security professionals. Looks like this service is unique because I've not found anything similar in the Internet. They will check your domain for trademark conflicts and will run other tests. I'm not a lawyer and need professional opinion on the trademark issue. After we check your domain name we'll proceed with www.escrow.com or other similar service.

This "check domain" service allows to split the fees 50% / 50% between buyer and seller. I thinks it's fair.

They will verify your domain through the stolen names database and will run other tests. I'm not a lawyer and need professional opinion on the trademark issue.

I've already ordered my part and paid $49 fee. I specified your email address so you must receive a confirmation from them shortly. You should submit your information and they will check your domain name.

They will email us the results within 1-2 business days.

Kindest Regards,

Klaus Henson

Sedan kom då det väntade mailet från softforces.com där det stod att jag skulle betala de resterande $49. Blev lite fundersam och gjorde en sökning och hittade ett antal träffar om just den här snubben på olika forum där betydligt fler än jag fått samma mail. Betalade alltså inte.

Men jag kan tänka mig att om man är uppe i varv för att bli av med en domän till ett bra pris så är det nog lätt att betala den här avgiften i all hast.

Mvh
scarto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-29, 21:02 #2
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
haha. den där klaus hörde av sig till mig i veckan, precis samma företag och allt. jag markerade tydligt att min domän var generisk och inga trademark issues förekom, samt att inga appraisal services skulle betalas av mig. har efter det inte hört av honom.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-30, 08:58 #3
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Ja, Klaus är extremt aktiv. Jag undrar om inte dom har ett "telemarketingbolag" med säljare som jobbar a la Comitnet-stil. Där alla säljare går ut säjer att de heter Klaus.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017