Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SMS Server

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-06, 23:33 #1
Daggen
Guest

Daggen
Guest

Hoj,

SMS server, är en snubbe som påstår att han kan sälja en SMS server till mig för 10 000kr och då kommer jag under hela 2004 kunna skicka gratis sms och även kunna erbjuda min medlemmar obeg. gratis sms, osv, osv.

Detta går väl inte ihop riktigt va?

(Dennis, inte dig jag menar utan en annan snubbe jag var i kontakt med idag ang detta) :P

Några kommentarer? Någon som vet något om detta?

Mvh
Jonas
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-06, 23:52 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

För den summan är det tekniskt & finansiellt sett omöjligt, såvida han inte har planerat att gå back några miljoner på försäljningen.

Två rykten som bör tas död på:

1. Det finns inget som heter "gratis sms", det är helt omöjligt att skicka ett kommersiellt sms för 0kr till en svensk operatör (och 90% av de utländska också för den delen).
2. Det finns dessutom ingenting som kan kallas "sms-server", låter ju nästan som att det är en vanlig applikation till en vanlig pc, SMSC är korrekt namn om man nu ska komma i närheten till en "sms-server". För en snabbförklaring utan att behöva skriva allt för mycket:

Short Message Service Center. The Short Message Service is a store and forward service, in other words, short messages are not sent directly from sender to recipient, but always via an SMS Center instead. Each mobile telephone network that supports SMS has one or more messaging centers to handle and manage the short messages.

Oftast kommunicerar man mot en SMSC via SMPP.

(vill han sälja en till så får du gärna ge killen mitt nummer...)

Mvh, Tobias
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-06, 23:56 #3
Daggen
Guest

Daggen
Guest

Citat:
Originally posted by dm.se@Jan 6 2004, 21:52
För den summan är det tekniskt & finansiellt sett omöjligt, såvida han inte har planerat att gå back några miljoner på försäljningen.

Två rykten som bör tas död på:

1. Det finns inget som heter "gratis sms", det är helt omöjligt att skicka ett kommersiellt sms för 0kr till en svensk operatör (och 90% av de utländska också för den delen).
2. Det finns dessutom ingenting som kan kallas "sms-server", låter ju nästan som att det är en vanlig applikation till en vanlig pc, SMSC är korrekt namn om man nu ska komma i närheten till en "sms-server". För en snabbförklaring utan att behöva skriva allt för mycket:

Short Message Service Center. The Short Message Service is a store and forward service, in other words, short messages are not sent directly from sender to recipient, but always via an SMS Center instead. Each mobile telephone network that supports SMS has one or more messaging centers to handle and manage the short messages.

Oftast kommunicerar man mot en SMSC via SMPP.

(vill han sälja en till så får du gärna ge killen mitt nummer...)

Mvh, Tobias
Ok då försökte han nog blåsa mig på 10k istället för ge mig gratis sms Aja tänkte att man kunde smälla upp värsta sajten med gratis sms men det verkar inte så!

Och DM matrialet skickar du det?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-07, 01:40 #4
Supermoderator

Supermoderator

Kolla icqn ;)

Hade man kunnat köra en gratis-sms site hade man lätt tjänat multum på betal-sms, men tyvärr så är det inte så lätt (tro mig, vi hade gjort det för längesen isåfall...) =))
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 17:22 #5
Ken Ken är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Nykomling

För inte alls så längesen (två år ca) så fanns det ett stort antal servrar som man kunnde använda för att skicka gratis sms.
det var bara att skicka en komponerad sträng till ett script på servern så skickade servern vidare till en SMSC (som det då tydligen heter varvid man fick sms innom några sekunder.
det var trevligt på den tiden, men det verkar vara brist på denna sortens platser idag, sen ser jag inte poängen med varför sverige ska vara så dyra med sms, många länder låter folk skicka sms gratist.
Bhaa inget är gratis i svergie för då kan staten inte tjäna pengar på det så enkelt är det
Ken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 17:29 #6
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Ken
För inte alls så längesen (två år ca) så fanns det ett stort antal servrar som man kunnde använda för att skicka gratis sms.
Ett starkt tecken på att det inte funkar ekonomiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken
Bhaa inget är gratis i svergie för då kan staten inte tjäna pengar på det så enkelt är det
Företagen då? Du tror inte de har ett visst vinstintresse i det hela?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 17:45 #7
Supermoderator

Supermoderator

Till att börja med har knappast staten något att göra med det här, ser det där som ett aningen barnsligt inlägg bara.

Ett par av våra produkter fungerar på precis samma sätt idag, dvs en sträng till en server, antingen direkt via port eller http, den stora skillnaden är att det inte är gratis längre. Precis som lunne82 skriver så är det lätt att räkna ut varför...

Kan du ge några exempel på vilka länder som låter kunderna smsa helt gratis, gärna i nordeuropa?
Oläst 2004-01-14, 18:05 #8
Nykomling

Nykomling

Nä jag är ingen berest människa så exact vilka länder som är gratis vet jag inte
men jag vet att det har tagits upp vid tidigare diskussioner om kostnader för
sms att det faktist är gratis i många länder.

sen som det blev sagt om företags intressen så tror jag att dom gärna tar betalt
för sina logotyper och ringsignaler, dom skulle antagligen kosta en 10 styck även
om det blev gratis att skicka sms även i sverige.

Företag är lika giriga som staten, kanske inte alla men dom flesta.
det är så det funkar, bli rik ... gör någon annan fattig. :huh:
Oläst 2004-01-14, 18:27 #9
Supermoderator

Supermoderator

Många är nog att ta i, jag känner till ett (island). Hur som helst så kan man bara säga att den tiden är förbi & kommer aldrig igen åter...

Priserna på betal-sms i europa ligger på ungefär samma belopp, oavsett vad kunden betalar för att skicka ett vanligt sms i det aktuella landet. Dock så ska man nog akta sig för att jämföra mobiloperatörernas "vanliga" sms-hantering med andra verksamhetsområden som betal-sms, det är två helt skilda verksamheter med olika marknader, vinstmarginaler & kostnader.

Smart med ett sådant inlägg i ett forum där det sitter ett hundratal företagare... för att man ska kunna tjäna pengar måste man erbjuda en produkt eller tjänst, har man en bra sådan tjänar man självklart pengar, men utan den fattiga (före eller efter köpet) privatpersonen hade ett företag aldrig kunnat tjäna några pengar. Så om du nu är emot företag som tjänar pengar ska du kanske sluta handla saker över huvudtaget?

Tillgång & efterfrågan är det som styr.
Oläst 2004-01-14, 18:42 #10
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by dm.se@Jan 14 2004, 16:27
Tillgång & efterfrågan är det som styr.
så sant så, men idag styr reklam och marknadsföring efterfrågan och tillgången manipuleras (om ett företag håller monopol) till en nivå som resulterar i ett attraktivt pris där maximal vinst görs undantag är väll systembolaget som faktist bara tar ca 14% i förtjänst varav 12% är budgeterat att betalas ut i löner eller sisådär. överskottet belatas till staten som redan tuggar upp många gånger mer i moms på vår kära akvavit :angry:

Jag har inget emot utveckling, ivarje fall inte den teknologiska. däremot bävar jag inför den evigt expanderande ekonomiska utvecklingen där mer och mer skall produceras billigare, fortare och med mindre råmateria (mindre råmateria är väll bra ?) oftast inte för resultatet blir oftast att det inte håller måttet så folk måste köpa nytt (slit och släng).
Jag skulle gärna starta ett företag och bli rik, men det är inget jag skulle klara av med ett rent samvete. Var tar vi vägen när resurserna är slut ?

Jag har funderat på att sluta handla, hade jag haft möjlighet att leva i ett träd som en koala på ett naturligt sätt där jag tillfälligt skadar ett träd som snabbt efter det jag gått vidare kan återhämta sig så hade jag gjort det. tyvärr är det inte riktigt så enkelt, männskligheten skadar inte jorden tillfälligt vi konsumerar den.
Nu började jag nästan skriva ännu mer och då hade jag skrivigt några sidor till, men jag hejdar mej ni fattar vinken
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017